29 november 2008

Glad advent!

Yes! Har nu iaf betalt för alla mina biljetter hem, så nu är det bara vädergudar och talibaner som kan hindra mig. Är fortfarande lite oroad över situationen i Bangkok, men vad som än händer där tar jag mig från Kabul på fredag oavsett sen får vi se var jag hamnar...

Har haft en lagom skön lördag, bara lite jobb och därtillhörande ångest. Tog jättelång sovmorgon, och gjorde mitt bästa för att ignorera de högljudda byggarbetarna på tomten bredvid så länge som möjligt. De rev nyligen ned muren mellan vårt hus och deras, med motiveringen att den var för låg. Nu har de byggt upp den igen, och den är säkert 1,2 dm högre än den förra... Denna kommer dock att byggas på med taggtråd - säkerhetsrekommendation från London. Så snart är vi helt omgivna av taggtrådsprydna murar. Har återigen påpekat att det står i våra säkerhetsriktlinjer att vi skall fly över muren på baksidan om vi blir attackerade från framsidan. Detta måste uppenbarligen ha skrivits innan rekommendationen om taggtråd, för det verkar minst lika farligt att försöka klätta över taggtråd som att möta ett talibangäng...bara hoppas på att de kommer ver muren på baksidan så vi kan springa ut genom grinden på framsidan...

På eftermiddagen hade jag baka kaka lektion med min ena kollega och Fahima som lagar maten åt oss. Vi gjorde kladdkaka med extra mycket choklad, och banankaka med massa valnötter och mandlar. Igår fick jag till en riktigt god mjuk pepparkaka som det bara återstår smulor av. Att baka har blivit lite av terapi för mig, det innebär nån slgas normalitet i den annars sjukt märkliga världen jag lever i här... Igår kväll var jag på lite adventsfika hos en svensk organisation här, de bjöd på supergod glögg, massvis med pepparkakor och risgrynsgröt! Fick riktigt mycket julkänsla, nu är det bara snön som saknas!

Imorrn påbörjar jag min näst sista jobbvecka det här året, och jag tror det kommer gå rasande fort till julsemester så vi ses snart, inshallah!

Kram Josephine

Inga kommentarer: