30 september 2008

Eid Mubarak!

Jag har tillfälligt fått byta rum, eftersom det fortsätter droppa från taket, och man nästan kan se fläckarna breda ut sig mer och mer... Tyvärr lite ur askan i elden då rumsbytet fört mig ett steg närmare kollega F som den senaste timmen helt tondövt sjungit psalmer oavbrutet...Det gör han för övrigt nästan varje morgon, ger mig faan på att han tar i lite extra när jag kommer in i köket...Det är oftast samma psalm, och på nåt märkligt jädra vis har jag kommit på mig själv med att nynna den satans melodin då och då...blir mörkrädd... Denna kollegan lämnar landet för gott nästa vecka, och de flesta tycks vara överens om att detta är enbart av godo. Häromdagen knackade han på för att fråga om ett par jeans som han hittat i sitt rum tillhörde mig. Jag svarade att det nog var den kvinnliga kollegan LMs, varpå han mumlade något om att de såg alldeles för stora ut för henne och att jag var mycket större så han trodde de tillhörde mig... han plockar inte många pluspoäng kan jag meddela...

Idag är första dagen av tredagars firandet som markerar slutet på Ramazan - kallas för Eid al-Fitr. Det har smällts vansinnigt många smällre och himlen har varit fylld med drakar. Vi har varit lediga idag så jag hann med ett besök i gymmet, lunch med några kollegor i det andra gästhuset och nu på kvällen middag på italiensk restaurang med kollega L som precis återvänt från Holland. Vågade mig för första gången på fisk, efter att ha blivit försäkrad att alla råvaror flygs in från Italien. Fisk och skaldjur är annars aldrig att rekommendera i ett land som inte har någon kustlinje... I morgon ska jag eventuellt besöka min assistent Q och hans familj, och kanske även Kabul Zoo som ligger några kvarter bort.

Godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur går det med det läckande taket? Vår heltäckningsmatta kanske blir inne snart, det kanske börjar växa saker där som du inte ens behöver plantera själv...

På ett sätt känns det lite sorgligt att F ska lämna dig, för oss läsare alltså ;) Inte ofta man träffar på sånna där charmknuttar.

Hoppas att magen är snällare mot dig nu. Krya på dig!
Kram/Cicki