15 september 2008

Öronpropparnas lovsång

Sitter halvt utslagen och med begynnande (tränings)värk i sängen (ja, går minst 50 meter om dagen, och ansträngningen som krävs för att ta sig in och ur landcruisern skall icke underskattas) och lyssnar med ena örat på BBC som rapporterar om det allmänt usla världsläget, och med andra på det som oreras ut från åtminstone två moskeer inom radien av 250 meter. Kan meddela att det inte direkt är lugnande... Detta är nu sista kvällsbönen, ser blir det lugnt i hela 4 timmar...Nu under Ramazan hålls första bönen i god tid innan det blir ljust, så att folk hinner be och sedan äta frukost, allra helst innan kl 4 på morgonen. Sirenen de använder för att signalera att det är dags låter som något som användes under andra världskriget för att varna för flyganfall. Följaktligen har jag ganska abrubt vaknat ganska många nätter runt kl 2, helt övertygad om att talibanerna är på väg över muren. Det brukar sedan ta ett tag innan pulsen är nere under 100 och man oroligt kan somna om. Så trots alla timmar jag faktiskt tillbringar i sängen, är det inte många av dem som faktiskt utgörs av rofylld sömn. Har iofs nu börjat ge blanka faan i om jag missar eventuella talibanattacker och petat öronpropparna så långt in som fysiskt möjligt...ah, uppfinnaren av öronproppar borde få nobelpriset!

Det har inte hänt så mycket sen jag skrev sist, jag jobbar mest hela tiden tycker jag, utan att faktiskt få något gjort. Känns det som iaf, för varje rapport jag lyckas skicka in dyker två måsten nya upp. Min att-göra-när-det-lugnat-ned-sig-lista mäter nu ca 3,7 kilometer. Just nu när min kvinnliga kollega är här finns det dock ett ganska stort utrymme för att diskutera igenom dagarna och få ur sig frustrationer. Ser inte fram emot att hon ger sig av till norra Afghanistan i 3 veckor snart, speciellt inte eftersom jag kommer få tillbringa dessa veckor ensam i huset med predikande kollegan F som dessutom, under mitt 3 veckors långa arbetsliv, är den person med minst utvcklad känsla för socialt umgänge jag någonsin stött på. Otrevligare och drygare får man leta efter... Tur att jag precis blivit 'Battlestar Galactica' frälst och har sisådär 50 avsnitt att ta mig igenom.

Höll nästan på att glömma att jag blev utsläppt på fest häromkvällen, tillsammans med LM. Det kändes lite läskigt att behöva vara social med så många människor på samma gång, men det var hursomhelst trevligt att få se lite andra ansikten, prata lite svenska och se att det faktiskt finns massor med folk i ens egen ålder och med liknande värderingar här i Kabul. Det krävdes en ganska avancerad förberedelse fas: vi var tvugna att att smygköpa öl - de levererades till kontoret i svart ogenomskinlig platspåse -, be om tilllåtelse från pappa chefen att få åka iväg, varpå vi förhandlade fram att få vara ute till iaf kl 11 (!), och sedan telefonsamtal till säkerhetssnubben när vi lämnade huset och när vi var på väg tillbaka. Nästan som att vara 14 igen, fast med sjukt mycket högre veckopeng!

Nähä, nu ska jag peta in de där öronpropparna och drömma om promenader längre än 100 meter på ytor större än en genomsnittlig svensk radhustomt. Godnatt, kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Älsakde vän! Du skriver bara för härligt! Sitter och skrattar för mig själv när jag får bilderna framför mig på dig smygandes med öl på gatorna i Kabul ;-) Du lever verkligen i en helt annan värld vilket är otroligt på alla sätt och vis.

Tror inte för en sekund på att du inte får något gjort, vet att du sliter och är flitig som en skogsmyra!! Å jag är så otroligt stolt över dig :-)

Här händer inte mycket just nu. Varit ledig två dagar nu. Boar lite här hemma. Går igenom varje liten vrå där man lyckats samla lite saker och sånt som ev kanske kan komma till användning. Allt sånt ryker nu. Inget lämnas kvar. Ganska befriande faktiskt.

Hoppas du hade en underbar kväll på festen i går! Ta hand om dig stumpan! Puss ica

Anonym sa...

Hello babe!
Ville bara säga att jag saknar dig.....
Tur att tiden går så jäkla snabbt nu förtiden för då ses vi ju faktiskt snart..;).
Ta hand om dig vännen.
Kraaaaaaaaaaaamar i massor från Sandra.

Anonym sa...

Hej Jossan, upp med hakan...precis som Ica sa tror jag inte en sekund pa att du inte far nagot gjort - du stretar pa som en hel stack med skogsmyror....
Och liksom Sandra sa uppskattar jag ocksa att tiden gar sa himla fort - det lackar mot jul och en familjeaterforening i Nykoping hagrar...
I NYC har vi fortsatt bra vader och jag reder just nu ut slutet pa en mycket svarartat forkylning - en sjukdom som drabbar oss man obarmhartigt svart...gar oxa pa physical therapy for min onda hal...Mid-oktober aker jag formodligen till Guinea-Bissau och Cape Verde - kanns som en riktigt stimulerande trip...Fortsatter att sakna dig jattemycket och har av nostalgiska skal svart att slanga den dar asken med OB som du glomde i badrummet...LOVE UUUUU Pappan