20 september 2008

Första månaden avklarad!

Vill inte riktigt gå och lägga mig, för det innebär att helgen officiellt är slut... Det har varit en skön helg, minimalt med arbete och åtminstone ett par halv-sociala aktiviteter... I torsdags kväll var vi ute och käkade. Efter vad som kändes som en timmes irrande där vi försökte hitta en fransk restaurang, och jag tålmodigt (jo!) försökt påpeka att vi var i helt fel stadsdel, gav vi upp och bad chauffören ta oss till ett lebanesiskt istället... vi hamnade på samma som förra gången, en av de förbjudna...Sjukt hungriga som vi var bestämde vi snabbt att det kanske inte var nödvändigt att meddela chefen exakt var vi var... living on the edge, I know!

På fredagen hängde vi några timmar på ett kafe, där jag försökte avklara lite jobb i en miljö som inte var varken kontoret eller huset, a.k.a fängelset (som iofs varit mycket drägligare den här helgen då kollega F är bortrest...). På vägen hem uträttade vi lite (helt onödig) shopping, men det känns ändå som ett litet mått frihet när man kan gå omkring och plocka på sig saker som man aldrig annars skulle ens komma på tanken att köpa... Som Nutella t ex, som jag inte ätit sedan vi bilsemestrade i Danmark i början av 90-talet. Eller en ny syltsort varje gång, den ena äckligare än den andra... På vägen hem sedan hann det blåsa upp till sandstorm, vilket jag kan meddela är det närmaste vi kommit regnväder här på en månd... ja, för det föll säkert 4 droppar regn (alternativt stänkte det från de öppna avloppskanalerna, men väljer att tro det förra) Enligt BBC har det nu regnat flera dagar i rad i Kabul, och man undrar lite lätt om de också anlitat den där gubben nånstans i Norrland som brukar spå Sverige vädret i fiskinälvor...?? Eftersom det bara var vi flickor här, tillbringade vi resten av dagen med att laga god mat och baka - jag lyckades få till en sjukt god banankaka med massa nötter o choklad i, det återstår bara sorgliga smulor av den nu... Tror t o m afghanerna gillade den! Både bra och dåligt att upptäcka att det är möjligt att baka här, för det lyckade resultatet resulterade även i en persikopaj...

Fick många sköna timmars sömn inatt och vaknade först halv tio när städerskan slamrade våldsamt med något utanför mitt rum... Vill inte klaga som en bortskämd brat, men det är ganska påfrestande att jämt ha okända männsikor nära omkring sig som man dessutom inte riktigt kan kommunicera med. Man måste konstant tänka på hur man klär sig och beter sig, för jag har upptäckt att det skvallras en hel del... På vardagarna är det helt OK, då möter man dem i dörren på vägen till jobbet, men de är även här en av helgdagarna, av någon anledning, och då vill man helst bara smyga omkring i sitt nattlinne och vara söndagsful och tråkig...Jaja, det kunde väl kanske vara värre...

Idag har jag besökt ISAF basen, dvs där Nato-styrkorna här har sitt högkvarter här i Afghanistan. Sverige deltar också i Nato styrkan här, men har sitt högkvarter i staden Mazar i Sharif, i norra Afghanistan; traditionellt sett också mer säkert. En liten grupp av dem arbetar här i Kabul, så idag fick jag en rundvisning. Det var spännande att se hur det ser ut inne på basen, även om jag nog aldrig riktigt kommer vänja mig vid synen på alla dessa vapen överallt. Det kanske iofs är ett sundhetstecken... Det var dessutom skönt att få konversera lite på svenska, och få dricka riktigt kaffe :) Och 'behovet' av att se män i uniform är tillfredsställt, för en viss framtid iaf... ;)

Läste precis om den massiva bomben som exploderat utanför Marriot hotel i Islamabad; 40tal döda och 100tals skadade, siffran kommer förmodligen att stiga. Jag önskar jag var tillräckligt insatt för att kunna erbjuda en snabb analys av den regionala politiken, men nöjer mig med att konstatera att allt som sker i Pakistan är nära förbundet med vad som händer i Afghanistan. Den pakistanska säkerhetstjänsten har länge varit en av talibanernas största supporter, och majoriteten av talibanerna har sina baser på pakistanskt territorium. De två ländernas öden är väldigt nära sammankopplade, så om man är intresserad av utvecklingen här, bör man också hålla ett öga på vad som sker i Pakistan. För den som är extra intresserad av regionen och hur det hönger ihop kan jag rekommendera Ahmed Rashids 'Descent into Chaos'.

Dags att sova; imorrn börjar vad som verkar vara ytterligare en fartfylld vecka! Hör av er därhemifrån, om man har hemlisar går det bra att maila mig :) så försöker jag skriva tillbaka så fort jag kan! Kram!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Joss, daddy cool calling....kampar pa med en efterhangsen forkylning, numera i form av hosta...Harligt att ni kan baka, har fortfarande kvar i frysen halva applekakan som du och mathilda gjorde...om man skar bort "den undre branda tredjedelen" sa ar den riktigt god....Idag borjar UN-veckan i NYC med halva ostra Manhattan avstangd pga GA...makalost vad polisresurser den har staden kan uppbada...tankte forsoka lyssna till nagra foredrag, bl a Sverige men det ar inte Reinfeldt som kommer, bara ambassadoren....GWB har just talat....Kul med besok pa ISAF, hade de inte nagon PX-butik pa basen som ni kunde handla skattefritt i? Nu skall jag snart ivag till min physical therapist for varme/kyla och ultraljudsbehandling av min inflammerade plantar fasciitis...Love and Miss YOU/ Pappan

Anonym sa...

Hej pinglan!
Skönt att höra att du får ta igen dig lite emellanåt. Känner mig själv sjukt less på att jobba hela tiden. Tycker att det är morgon hela tiden och dags att åka till jobbet. Helgerna går hur fort som helst men nu kommer Peter till mig två helger så då slipper jag åka i alla fall. Vi ska försöka ge oss på att byta olja på bilen (med trogen och tålmodig uppbackning av brorsan hoppas jag) och så ska vi träna unghästarna. Auktion på InfraCity i Upplands Väsby nästa helg... Kommer bli en lååååång dag. Stackars små hästar. I år måste de dessutom ha bett då de visas, kan bli spännande eftersom de flesta har haft sina hästar på bete hela sommaren. Således många som kommer vara väldigt lite hanterade... Nåja det blir nog bra. Blir lika imponerade varje år att de finner sig i att visas upp på en parkeringsplats och att de ens överväger att gå in i manegen sen med strålkastare, publik óch högtalare och kameror.

Btw kan du hälsa pappan att ultraljud saknar evidens. Tror att det senaste är stötvågsbehandling och eccentrisk träning. (Måste ju få vara lite messerschmidt)

Har massor med hemlisar så det är nog bäst att jag skickar dig ett mail också inom en snar framtid ;)
Kram på dig!

Anonym sa...

Hej!
Jag känner igen det där med att inte vilja lägga sig för att man vägrar inse att helgen är över. Tyvärr slog det tillbaka rejält för några dagar sedan... Bloggberoende som jag blivit låg jag upp till kl tre och skrev suspekta inlägg för glatta livet. Vaknade kl 06 av värkar! Nu har 48 timmar gått och jag har sovit i härliga 4h totalt med sjuka mardrömmar. Varför kan man inte göra nånting rätt? Bebis kom ut!!!

Roligt att ni kan komma ut lite från "fängelset" och gå på restaurang och snacka lite skit. Sånt klarar man ju sig nästan inte utan :) Du får gärna skriva mer om din nya bäste vän "F" också, han verkar underbar...

Om du ändrar dig angående framtida bebis så vet du vart jag finns, lite sugen är du väl allt? ;) Alla kan inte ha lika dåliga gener som catrin o nisse hihi

Kram/Cicki

Anonym sa...

Hej!

Har efter en hektisk tid av arbete och resor en stund att spana av den cyberspatiala utvecklingen av ditt leverne - och som en extra bonus vad broder Benny trängs med.

Fortsatt spännande läsning att ta del av hur du har det. Inser omedelbart att jag inte skulle palla lång stund men det väl skillnanden mellan att vara ung cyniker och äldre cyniker...?

På den betydligt lugnare norra fronten har den senaste tiden varit hektisk. Förra långhelgen var Kerstin och jag i Bryssel. Jag avprovade ett försvarligt antal av deras 25000 ölsorter, K läppjade på någon mint-daquiri ( som var så effektiv att hon kunde skippa tandborstningen ). Eftersom det fanns ett Gym på hotellet passade vi även på att röra på oss. Provade Body&Mind. Nåt Yogaliknande. 7 fruntimmer och jag. Dom var alla i total otakt under ledning av en belgare som talade engelska obehärskat, eller borde det vara obehindrat? Bara jag höll takten - även om jag inte helt lyckades stå på ena benet och luta pannan mot den vertikala vaden på det andra..

Tjejerna var ensamma hemma under 3 dagar och eftersom L städade rummet så infernaliskt - första gången på ca 12 år - så förväntade vi oss tidernas FF-helg. Vid återkomsten stod allt kvar. Vissa klagomål om att snickarboden/spritförrådet befunnits vara låst då man "behövde komma åt silvertejpen för att laga en sko".

Helgen innan var Claes (ingår i en grupp som brukar refereras till som: "Rolfs andra kompisar") och jag i Åre för att prova utförsåkning med cykel. Se även Youtube: Mountainbike+Åre om du kan komma åtet. Devisen: "Man skall prova allt minst en gång" gäller fortfarande - emedan en restriktiv hållning rekommenderas i fallen elektriska stolen och explosivt rökheroin..

Ljudet som uppstår inne i integralhjälmen när man vurpat och studsar mot en stening bergssida, är för övrigt en lika intressant som svåråtergiven upplevelse.

Tilläggas kan att två karlar i svarta tights med matkorg på armen på ICA i Åre är en mindre syn för gudar än ett test på tryggheten i sin läggning.

Fortsätt skriv för det är som sagt mycket intressant att kunna få ta del av det.

Sköt om dig, hälsar

Onkel Rolf

Anonym sa...

Fråga till Charlotte Messerschmidt - vad är de engelska uttrycken för stötvågsbehandling resp eccentrisk behandling? Tänker referera min physical therapist till kliniska behandlingsmetoder i Sverige....Några hemlisar som kan komma pappans väg?
Jossans pappa