08 september 2008

Ännu en helgdag!

Idag har det varit ytterligare en helgdag här i Afghanistan, den här gången för att fira minnet av Ahmad Shah Massoud som ledde en av motståndsrörelserna mot Talibanerna. Massoud mördades av al-Qaeda 9 september 2001, och utropades året därpå som 'nationell hjälte'. Jag frågade min assistent Qasim hur han skulle fira denna nationella helgdag, och svaret blev 'göra ingenting'. När jag undrade varför förklarade han att Massoud tillhörde en annan etnisk grupp (tajiker) och att han var ansvarig för att ha dödat många från Qasims egna etniska grupp, hazarerna. Detta är ett enkelt exempel på svårigheterna med att skapa en nationell samhörighet i ett land med flera olika etniska grupper, som slagits mot varandra i flera hundra år. Det ligger mycket i uttrycket 'One man's freedom fighter is another man's terrorist', åtminstone i den här kontexten...

Hur firandet sen gick till har jag ingen aning om, då vi haft totalt rörelseförbud idag. Vi fick t o m skicka chaufförerna för att köpa middag till oss, från pizzastället 2 kvarter bort. Igår kväll var vi dock och käkade middag inne i stan, och de hade förberett firadet med ett gäng gigantiska porträtt på Massoud och andra krigshjältar som var uppställda runt om. De är mycket för sånt här... Middagen var väldigt trevlig, vi hade bjudit med oss chefen och hans spanska hustru. Vi hade tänkt gå på en fransk restaurang men den visade sig vara, på den vid det här laget kilometerlånga, listan över 'förbjudna' restauranger. Chefen föreslog istället libanesiskt. I det totalt nedsläckta Kabul och med murar omkring allt är det rätt svårt att hitta rätt, så vi irrade runt ett tag innan vi väl hittade rätt restaurang - trodde vi. När vi fått menyerna konstaterade chefen rätt generat att vi hamnat på fel libanesiska ställe, och att detta var en av de 'förbjudna'. Vi skrattade gott åt det och konstaterade att allt var möjligt så länge vi bjöd med chefen... Kvällen bjöd på jättegod mat, vin (!) och många skratt, och det var skönt att få umgås lite mer avslappnat och informellt, och kunna diskutera både det ena och andra.

Efter min korta svacka, med hjälp av ett gäng uppmuntrande kommentarer hemifrån samt återkomst av min kvinnliga kollega LM, har jag nu börjat lyfta blicken lite och börjat fundera över mina kommande ledigheter, för att skapa lite motivation. Jag har två veckor så kallad 'Rest and recuperation' (RnR) runt månadsskiftet oktober/november, och just nu är planen att vandra nån vecka i nepalesiska Himalaya, följt av några dagars total avslappning förmodligen i Kathmandu, samt ett par dagars shopping/sightseeing i Delhi. Sedan ska jag också be om ledigt över jul och nyår; förutsatt att jag får det tänker jag komma hem till det, jämfört med här, varma Sverige! Kvällarna börjar faktiskt redan bli avsevärt kyligare, och jag ser inte direkt fram emot -30 i ett hus som knappast kan klassas som välisolerat, och där det redan är sådär med varmvatten i duschen...

Biforgar några bilder från besöket på 'Butcher street' häromdagen... L och jag ville käka riktig biff till middag så vi svängde förbi på vägen hem från kontoret. Jag höll på att storkna av stanken, flugorna och den totala bristen på hygientänk, men köttet visade sig vara riktigt mört och gott väl tillagat! Tror det var biff eller file, men med mina begränsade styckkunskaper kunde vi lika gärna ha blivit pålurade en vad...

Kontoret
L köper kött. Notera gärna yxan och huggkubben, har viftat bort flugsvärmen.
Något slags dött djur

Till sist vill jag bara meddela att jag äntligen fått mina alldeles egna, blänkande visitkort! Det måste betyda rejält med vuxenpoäng för mig!? Å andra sidan - om man fortfarande räknar vuxenpoäng kanske det automatiskt medför avdrag...?

Kram på er!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Josse!
Nu har du fått nåt att se fram emot ser jag, semester kan ju inte vara helt fel när man slitit så hårt som du har gjort nu både innan och under din vistelse. Det skulle vara kul att träffa dig om du får tillåtelse att komma hem till jul. Och egna visitkort, ja det är verkligen vuxenpoäng, vi är mycket stolta över dig hela familjen Blom!Andersson.
Själv längtar jag efter att få åka på utlandspraktik om drygt 2 veckor, men vet fortfarande inte vart det slutar då platsen i Scottland fortfarande inte har bestämt sig, så lite frustrerad är jag för det finns mycket som jag måste förbereda mig inför en praktik utomlands i en månad.
Fortsätt vara den du är och fortsätta blogga då det blir vår chans att få reda på vad som pågår.
Många kramar Lilla kusinen.

Anonym sa...

Hej fina du! Ser på din msn att du e på fest. SKOJ! Skönt att få göra ngt annat för en stund.. Jag har jobbat hela dagen lång och sen tränat i typ 2 h.. Så nu är jag heeeelt färdig, men måste städa lite här hemma innan jag får slänga mig i soffan.... Ha en underbar kväll nu och i morrn e du väl ledig va? Njut av det! ta hand om dig. Kraaaaaaam Sandra.

Anonym sa...

Tjoho! Ser att du har sett att jag börjat blogga nu ;-) Hade det som jag skrev skit lååångtråkigt på jobbet så då passade jag på att fixa den. Du har dock fel länkat till den?! Kunde inte komma till mig från din sida iaf!

Hoppas du mår bra och att du kan se fram emmot ledigheten. Låter skithäftigt att vandra på Himalaya. Är ni flera som åker samtidigt och gör det då? När är det dax för ledigheten då? Känns som du varit borta en evighet redan! PUSS ica