22 augusti 2008

Sensor overload

Vet inte riktigt var och hur jag ska börja beskriva de senaste dagarna, men nyttig informtion kan kanske vara att jag nu är på plats i Kabul, att jag mår toppen bortsett från en upprörd mage, och att det känns riktigt spännande att äntligen vara framme! Fredag och lördag är helgdag här, så idag är jag ledig. Sitter just nu i mitt tillfälliga rum i mitt hus, eftersom det jag ska bo i målas om. Huset är rätt stort, 2 våningar och källare, med åtminstone 7 stora sovrum, ordentligt kök, vardagsrum och stora hallar. Finns 3 badrum och jag delar ett stort med en kvinnlig kollega som bor här till och från. Standarden är helt OK, även om det är rätt nedgånget och slitet. Badrummen är värst, där kunde säkert en riktig renovering behövas, och jag har ännu inte listat ut hur faan man får varmvatten...inga långa duschar hittills alltså... Jag delar huset med just nu 4 andra kollegor, men en kommer som sagt och går, och en annan ska flytta till ett eget hus. Jag har dragit ned medelåldern med sisådär 25 år skulle jag tro, jag bor med två män i 50-60årsåldern, en från Kenya och en från Holland. Tjejen är kanske 35 och kommer från England. Sen är det en Bangladeshier som är på semester just nu. De är alla väldigt trevliga och vi har redan haft väldigt intressanta diskussioner ute på verandan. Vi har en kock och städerska 5 dagar i veckan, och det finns gott om mat, massor a frukt och nötter att förse sig av så man behöver knappast svälta...På kontoret blir vi dessutom serverade lunch varje dag! Framför huset finns en jättefin trädgård, med ett stort träd som ger välbehövlig skugga och gör så att man kan hänga på verandan hela dagen. Huset är, som alla hus här i Kabul, omgärdade med höga murar. Vi har 2 vakter dygnet runt, varav en av dem fungerar som chaufför. Vi får nämligen inte gå någonstans, utan måste ta bil precis hela tiden. Inte mycket träning alltså, tur att vi har ett litet gym i källaren. Osäkerheten, och det faktum att strider äger rum ganska nära Kabul gör oss väldigt begränsade just nu, speciellt som tjej. Det är påtagligt att läget är osäkert, det är väldigt strikta rutiner för allt och det dånar med jämna mellanrum jaktflyg över stan. Idag lyckades jag koordinera ihop en lunchdate med Josef, som jag pluggat och praktiserat med, han jobbar för en annan NGO. Vi möttes på ett cafe inne i stan, där sk expats (utlänningar som jobbar här) träffas under mer västerländska förhållanden. På vägen in passerade man 2 murar, båda med beväpnade vakter... Höga murar runt om såklart, med ståltråd på toppen.

Det är svårt att beskriva Kabul efter att ha sett så lite av det, men det byggs iaf överallt och det är ju ett bra tecken att människor vågar investera. Det finns en hel del asfalterade vägar, men när man kommer in bland husen är det gropiga grusvägar, med öppna avloppskanaler längs dem. Titt som tätt åker man förbi stora flockar med getter; det är en märklig syn blan de förhållandevis moderna husen. Kabul ligger också på en platå omgiven av berg, och upp längs bergssidorna klättrar husen farligt. Nu när vi åkte hem från cafet såg man drakar i luften precis överallt, det verkar vara en väldigt vanlig fritidssysselsättning här, både för vuxna och barn. Det är mycket folk ute och rör sig på dagarna, men på kvällarna blir det kolmörkt - det finns ingen gatubelysning och central el finns bara att tillgå några timmar om dagen. Övrig tid drivs allt av generatorer som brummar. Jag har internetuppkoppling här men det är en ganska slö lina. Det är aningen bättre trådlöst internet på kontoret. Jag spenderade större delen av gårdagen där, med att hälsa på alla, bli briefad om säkerhetsrutiner, vilket måste ske inom 24 timmar från ankomst, och genomläsning av en del dokument. Jag ahr en assistent, Qasim, som förmodligen är i min ålder. Väldigt trevlig och försynt, pratar hyfsad engelska och verkar väldigt mån om att göra ett bra jobb. Från vad jag förstått är det en ganska tung arbetsbörda, speciellt eftersom jag är helt ny och dessutom ligger ca 3 veckor efter, så en assistent känns inte helt fel.

Inte så många skarpa iakttagelser idag tyvärr, men huvudet snurrar som sagt, jag förösker fortfarande sortera alla intryck, och jag skulle kunna berätta hur mycket som helst. Så jag stannar här och återkommer! Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gumman!
Va skönt att höra att du har kommit fram välbehållen trotts allt strul... Herregud vad man ska behöva vara med om! Inte konstigt att magen strular för dig, du får höra av dig om syster ica ska skicka ner lite magmedicin åt dig ;-) Skit snygga kläder, underbart med färgerna!

Har precis kommit hem från Barcelona. Haft ett par mysiga dagar med mammsen. Varit runt som ett par riktiga turister och föröskt att se de "viktigaste" i staden. Vi bodde en bra bit utanför så vi fick lära oss att åka pendeltåg där nere. Vilket inte var särskilt lätt kan jag lova dig, när värken jag eller mamme kan ett ord spanska, och spanjorerna inte kan speciellt mkt engelska. Resan från flyget till hotellet tog oss 4 timmar istället för 1 så vi var ganska stolta imorse när vi åkte och fixade med biljetter ur atuomaten alldeles själva ;-)

Får höras mer snart igen! Ska hoppna ner i badkaret nu (passar på nu när jag är hemma)

MASSA KRAMAR och PUSSAR från ica

Anonym sa...

Hej raring.
Det är faktiskt faster som skriver även om du inte tror det är sant. Jag är jättestolt äver ditt nya jobb.Hoppas det går bra även om det har varit lite strul i början. Vi har det bra här i det regniga Sverige. För min egen del så har jag mycket att göra på jobbet. Vi har haft en manlig kund som kollapsat så han blev hämtad med ambulans.Det var jobbigt men han äverlevde och ringde och tackade.Till nästa helg så kommer alla småskaliga slakterier på besök hos oss så det blir mycket isamband med det.Annars så är det folkrace imorgon med efterföljande fest här hemma. Det brukar kunna bli sent eller tidigt hur man nu ser det.Det ska bli riktigt kul att umgås med alla vänner.Det är ju alltid lika trevligt med Kirsi och tjejerna. Jag ska försöka skriva hur det gick på racet men du vet att jag är riktigt dålig på det här men jag får alltid information av Sarah så jag vet hur du har det. Jag önskar dig all lycka där borta och hoppas att du kommer att trivas med ditt jobb och dina nya kolleger. Ha det bra och sköt om dig vi tänker på dig ofta. Kramar Faster