19 augusti 2008

Produktiv dag!

Idag har jag haft en förhållandevis produktiv dag, och sett lite mer av Delhi. Började med att ta mig till Afghanska ambassaden. Hade en lite otrevlig upplevelse med taxichauffören som körde mig dit; vi hade kommit överens om ett pris för tur och retur resa redan igår kväll, men när jag kom ut i morse ville de ändra på det. Jag stod på mig och det verkade som vi hade nått en överenskommelse. Icke... Det var omöjligt att kommunicera och i ren frustration betalade jag tillslut och stegade därifrån. Måste nog jobba mer på att inte tappa ansiktet... Själva visumansökningsprocessen var förvånansvärt smärtfri, mycket tack vare det förberedande arbete man gjort från Kabul. Tog en autorikshaw (tänk thailändsk tuktuk) tillbaka till kontoret, en tur på ca 45 minuter under vilken jag skulle tro att jag inhalerade en livstids dosering av kolmonoxid och dieselångor. Se video här. Jag är inte darrhänt, vägen är så skumpig...


Roade mig med att läsa på bussarna och bilarna som for förbi, se smakprov:
Det står BOLW HORN och LIVER BOX...huh?

Väl tillbaka på Nehru Place noterade jag att en av restaurangerna har symbolen för rikskuponer utanför! Jessi - kan du skicka mig några, kan nog få en gourmetmiddag för en 50-kronors :)

Hann sedan sitta ned med kollega S, som briefade mig på allt möjligt gällande Afghanistan. Hon hade själv börjat arbeta där för 20 år sedan och upplevt både det ena och andra, bland annat talibanernas intåg. Det var fascinerade att lyssna på, samtidigt som jag börjar förstå hur komplicerat mitt arbete kommer att bli, och hur mycket jag måste få koll på på rekordtid. Det är bara hoppas på förstående kollegor, som kommer ihåg när de var nybörjare själva. S försåg mig sedan med en försvarlig mängd dokument jag bör plöja, helst i förrgår. Under tiden hann jag få inte mindre än 2 deadlines på rapporter och sk donor proposals som skall lämnas in i slutet av augusti..ehhh. Bara kasta sig huvudstupa före...

Dagen avslutades med att helcoola kollega M tog med mig på shopping av kläder som jag kan ha i Kabul utan att behöva dra onödigt mycket uppmärksamhet till mig. Det var riktigt skoj att kombinera de tre delarna hit och dit, och kläderna är faktiskt riktigt bekväma! Har bifogat några suddiga smakprov, fler kommer säkert senare!




Har avslutat kvällen med indisk mat på rummet, och skall krypa ned nu. Hör av er därhemifrån, och tack till alla ni som lämnat kommentarer, det är superkul att få!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena pinglan!
Stiligt! Hade nog förväntat mig tråkigare klädsel. Och jäklar vad produktiv du är på bloggfronten! Känns skönt att få lite koll på vad du gör.
Var rädd om dig vännen!

Anonym sa...

Hej du Jose, väldigt intressant att läsa allt som du redan har upplevt. kan just tänka mig att Delhi påminner om Bangkok, men att det var 10 ggr värre - det måste vara snudd på outhärdligt! Kul med de olika skyltarna, de har väl svårt med att översätta till rätt bokstäver precis som thailändarna..
Nåja, verkar som du fått en del att bita i redan. Väldig tjusig outfit - de ska bara våga klaga därborta i Afghanlandet ! Saknar dig, o precis som pappa, dina skohögar, det blev väldigt tomt där i hallen ! Kramar fr Mamsen

Anonym sa...

Schyssta kläder. Abercrombie?

Mvh

Onkel Rolf

Anonym sa...

haha oj vad jag inte saknar den indiska kaotiska trafiken! o så gärna hela familjen på en moppe...
snygga kläderföressten, passar finfint! va rädd om dig!