18 augusti 2008

Första 'jobb'-dagen

Är tillbaka på hotellrumet efter middag på helamerikansk restaurang (jaja, orkade inte leta) efter att ha spenderat nästan hela dagen på regionkontoret. Försökte desperat hitta en karta i förmiddags som skulle visa hur jag skulle ta mig till kontoret, men när jag kom ut till receptionen visade det sig att RB redan fixat så att jag skulle bli guidad dit. Det var en promenad på max tre minuter, men tro mig, jag skulle lätt ha gått vilse utan hjälp. Hotellet och kontoret ligger vid ett slags torg som heter Nehru Place, som är mer som en labyrint, och som också skall vara ett mecka för alla slags elektronikprylar. Byggnaderna är rätt skabbiga, men kontoret i sig var fräscht och som hämtat ur en IKEA-katalog. Fick hälsa på större delen av gänget som alltså jobbar med att koordinera de olika landprogrammen i regionen, och med vilka jag förmodligen kommer arbeta rätt nära väl på plats i Kabul. Dit åker jag som sagt på torsdag, om jag lyckats få tag på ett visum till dess. Imorrn bär det av till Afghanska ambassaden för att lämna in ansökan.

Tror inte jag skrivit att som följd av de tre hjälparbetare som sköts ihjäl förra veckan har de flesta organisationerna ställt in allt resande för de internationellt anställda. Men för mig görs alltså ett undantag eftersom jag tillträder min tjänst..vet inte om jag ska vara glad över detta eller inte... Det verkar hursomhelst som om jag får sällskap till Kabul av personalkillen. Han, som är Afghan, skulle för övrigt hjälpa mig fixa kulturellt anpassade kläder men verkar lagom intresserad, så ett par av tjejerna på kontoret har förbarmat sig över mig och skall ta med mig på shopping imorrn.

Fick en väldigt kort briefing av en man som jag redan glömt namnet på om vad jag förväntas arbeta med. Det låter väldigt intressant men jag tvivlar på att själva genomförandet kommer gå helt smärtfritt...får en känsla av att nya rutiner behöver införas för att effektivisera arbetet; frågan är bara om jag kan lyckas med det... Det är inte direkt uttalat men det verkar ha varit ganska många anställda som lämnat sina positioner just i Afghanistan. Undrar vad det beror på mer exakt...?

Det lilla jag sett av Delhi har gett mig ett par flashbacks till Bangkok; det är hett, fuktigt, mycket människor, och en del av lukterna känns igen... Trafiken är dock 10 ggr värre; de är helt jävla galna! Upplevde en hel del okynnestutande i New York, men här är det uppgraderat till en konstform. Yttepyttiga bilar, autorickshaws, motorcyklar, cyklar, traktorer, bussar trängs på gropiga kaotiska vägar. Det är också mycket skitigare och mer nedgånget än i Bangkok, det ligger små sophögar överallt. Då och då känner man stänk i ansiktet, men jag vill helst inte fundera närmare på vad det faktiskt kan vara... Ojoj, nu har jag skrivit alldeles för långt...ska ta itu med lite pluggande nu, eller kanske kolla på en av alla 8797990 bollywood filmer som visas på TV :) Kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

om du vill kan jag forsoka forska i vad det ar som stanker i ansiktet.....hihihi och kolla nasta biljett sa alla namnen finns med...kram pappis

Sarah sa...

Wow! Skönt att höra att du har kommit till rätta i Dehli i alla fall, och att de guidade dig till dit du skulle. På shopping i Indien då blir det väl sarisar som gäller, haha. Nej men det är väl rätt så förståligt att du får ta seden dit du kommer. Du ska se att du kommer att få det rätt "bra" i kabul(om man nu kan kalla det bra). Om inte annat kommer du att få en stor erfarenhet som kommer ha betydelse på din framtida CV.
Saknar dig Kusinen. Sarah

Anonym sa...

Hej du,

Det är fint det här med blogg. Fint för di gamla att hänga med och lära sig nya saker. Hoppas jag gjorde rätt när jag tryckte på knappen som lägger upp dina kommande inlägg på Google. CNN eller ngn annan skräpkälla blev visst bortplockad för att skapa utrymme åt din blogg-ruta. Det du!

Har plöjt dina tidigare inlägg och förstår om du reser med blandade känslor - och att det frestar på att vara förälder. Du skall ju inte direkt klara av en period som hyddansvarig för konfirmationsgruppen på KFUM-lägret i Stockholms skärgård...

Håller tummarna för dig och skall med intresse följa din framfart.

Var rädd om dig

Onkel Rolf Henry ( som Benny skulle ha skrivit )

P.S. Läskiga saker som stänker i ansiktet i Dehli. Bah! Ett intet jämfört med vår Linneas reaktion när hon insåg att hon under en vecka av misstag delat handduk med din far; Flickan som gav äckel ett ansikte! .. och lillasyster en höjdarstund av ohejdad skadeglädje.. D.S.