25 augusti 2008

Dust in the wind - bokstavligen talat

Namnet på min blogg, Dust in the wind, kommer från en av mina favoritlåtar, men när jag valde det hade jag ingen aning om hur passande det skulle vara bokstavligen talat. Det är nämligen otroligt dammigt här i Kabul! Ibland när jag ser ut genom fönstrena kan man inte ens förnimma bergen som tornar upp sig runt om staden. Igår blåste det rejält och då är det nästan så att man får flashbacks till Plantis; man kan torka fint sanddamm ur både näsa och öron...

Sitter nu ensam kvar på kontoret, de lokalanställda går vid halv fem, och de internationella nån timme senare. Fick en försmak av hur mycket av ens tid som upptas av mailande under min tid i NY (FN är ju byråkratins högborg), men just nu undrar jag hur fasen det är meningen att jag ska göra annat än att läsa, svara och vidarebefordra mail. Jag hann under mina 4 dagar i Delhi få ungefär 200 mail som jag nu försöker följa upp...jaja, administration är skoj nästan hela tiden!

Igår kväll blev jag tillfrågad om att käka middag precis när jag dragit på mig träningsbrallorna..gissa vad som prioriterades... :) Efter att ha fått nödvändiga tillstånd för att lämna huset gav jag mig iväg in till stan, till en Afghansk restaurang som heter Sufi. De serverade traditionell afghansk mat, på traditionellt vis, dvs man sitter på kuddar eller madrasser kring låga bord. Det spelade också traditionell musik, typ nån slags harpa och trummor, väldigt skönt att lyssna på! Maten var fantastisk, vi beställde in ett gäng förrätter, och sedan kebab och pilau - risblanding - samt gudomligt naan-bröd, och sedan satt vi helt proppmätta och sippade grönt kardemumma te. Det var en riktigt skön kväll, och bra att komma ur huset lite. Det stinker av målarfärg, som säkert inte ens skulle komma i närheten av att följa hälsoföreskrifter hemma. Också bra att få åka runt lite så man lär sig hur staden är uppbyggd. Pga av (o)säkerheten tar chaufförerna olika vägar hela tiden så det är skitsvårt att få nån sorts överblick och lära sig hitta.

Nu ska jag strax klappa ihop och åka de femhundra meterna hem...Ikväll ska jag försöka göra nåt åt den fantastiska träningsvärken jag fick efter 5,5 minuters hoppahopprepande, och sedan flytta in i mitt nya rum! Det kan nog bli riktigt hemtrevligt! Hör av er! Kram!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Joss, pappa har...har just anlant till kontoret och skickade ett sms som test till din mobil...meddelandet gick ivag i allafall...eftersom jag forsoker balansera min diet och enligt signaler fran min kropp - ater alldeles for lite, sa vattnas det i munnen nar jag laser om din middag och speciellt naanbrodet....ljuvligt...du upplever verkligen olika varldar - fran dygnet-runt-utbud av "varldens alla matratter" i New York till euforisk gladje over ett rykande varmt brod i Kabul...men du har ratt - gladje och lycka kan vara valdigt olika saker beroende pa var du finner dem och ett oppet sinne ar nyckeln....love you/Pappan

Anonym sa...

Hej Kusin!
Kul att höra att allt funkar bra hittills. Det är ständigt lika spännande att läsa om vad som händer för dig och hur arbetet uttvecklas o förändras allt eftersom. Är i alla fall väldigt inponerad av att du har fixat det här o tagit dig dit. Men det måste ju vara jobbigt att få plats med benen när man är så där nära golvet.=)Men maten lät helt otrolig! Har du kommit till rätt hus o så? för Morfar/Farfar pratade om att du skulle bo på ett ställe bara ett tag, så då vart jag nyfiken.
Saknar dig kramar Lilla kusinen

Anonym sa...

Hej,

Sitter på hotell Tylösand och lånar lobbydatorn för att kolla vad du har för dig. FN och administration: Bah! Det är allmänt känt att om... när... GM går i konken så kommer administrationen fortgå ostörd i ca 2 år därefter...

Nu vankas en pytt och därefter ryggläge, kanske zappa lite: 1, 2 , 4, 1, 2, 4 oopps 24 och repriser av vädret.

Ha det

Onkel Rolf

Anonym sa...

Going! va mysigt att få gå ut o äta.. Du får passa på så fort tillfälle ges tycker jag!!
Ligger i soffan och borde snart sova börjar jobba 06.15 i morrn..O jobbar t kl 21... den du! Tur man inte gör det varje dag..Take care.. Kraaam

Anonym sa...

Tycker det låter lite farligt det där med att hoppa hopprep. Inte så konstigt med tränings värk om du hoppar så länge. Ta det lungt med flytten så du inte sträcker dig. Ta hand om dig. Många kramar Marcus

Anonym sa...

haha insåg just att det kan vara bra o skriva under med sitt namn när man skriver en anonym kommentar.. Så inlägget som börjar going e la från tösen i götlaborg;). Kraaam Sandra

Anonym sa...

Hej josse!
Jätte kul att följa din blogg. Skoj med foton och film. Blir ju ännu mer verkligt då. Har ganska precis kommit hem från träning. Är väl kanske 3:e veckan i rad som det börjar regna precis när träningen ska dra igång. Lite trött på det nu!Här hemma är allt som vanligt, dock är jag lie avis på jessica som ska till turkiet en vecka med sitt jobb, iofs så ska jag med mitt jobb åka till riga fyra dagar nästa vecka. Men om jag jämför värmen i Turkiet med Riga så känns ju Turkiet lite mer lockande =) Hursom. Sköt om dig och berätta gärna lite om vad du gör i ditt jobb, förutom att läsa mail =) kram ANNA

Anonym sa...

Hej!
Nu har även lilla jag trillat in på din blogg. Så spännande att läsa vad du har för dig där borta, vilken skillnad från livet här i lilla Sverige!
Kram från Cicki med medicinbollen. (Förhoppningsvis en bebis rikare och en medicinboll fattigare inom 2 dagar.)

Anonym sa...

hej hej! Hoppas att allt är bra med dig! om det går bra tänker jag inte fråga för det vet jag redan att det gör, för jag vet att du klara det där. Man kan inte gnälla om man inte försöker och det kan man ju verkligen säga att du gör! :) Här hemma är det som vanligt, kallt som fan! men ska väl inte gnälla du har det ju kallare och vi har inte ens minusgrader ännu! Men du får ha det så jätta bra, tänker på dig mycket! Kramar Becca ps. fredrik hälsar också!