05 oktober 2008

Murphys law...

Har haft en riktig Murphy dag idag...ni vet, en sån där dag då allt som kan gå fel går fel. Murphys law på engelska, lagen om allt jävlighet på svenska. Originalet lyder 'If anything can go wrong, it will', men i mitt fall har det varit mer 'If many things can go wrong, they will all go wrong at the same time', alternativt ' en olycka kommer sällan ensam'. I min frustration över att inte få något gjort på jobbet då ingen behagar närvara, började jag beta av folk på skype och msn...det var ju helt fel strategi, för inom loppet av en timme hade jag fått ett gäng dåliga nyheter. Det är rätt värdelöst att sitta 500 mil hemifrån i ett sånt läge... Detta utvecklades tillslut till en helt okontrollerbar frustration över det mesta man kunde tänka sig, allt från kvinnors allmänna situation till hastigheten på internetuppkopplingen, ackompanjerat av snyftande och snorande. Kastade näsduk efter näsduk i papperskorgen, och tillslut hade trycket lättat såpass att jag kände att det var dags att åka hem till (det läckande, skitiga, illaluktande jävla) huset. Under tre minuters bilresande hinner chauffören på knacklig engelska, förmodligen helt ovetandes, förolämpa och såra mig så att jag väl innaför dörren är tillbaka där jag började...som ett vrak. När allt känns hopplöst så är humorn det bästa vapnet, så efter en stunds samtal med kollegan L kom jag till slut på bättre, eller i alla fall andra, tankar. Vi bjöd ut kollega F på lite avskedsmiddag, och jag tänkte att det enda som kunde få mig att genomlida detta var mental yxkastning i hans riktning. Nu blev det inte riktigt så illa, han betedde sig bättre än nånsin, så middagen var trots allt ett bra alternativ till att sitta kvar på rummet och tycka synd om mig själv.

Ska rycka upp mig lite tills imorrn, det finns trots allt en chans att Murphy har fel: I'f Murphy's law is right then it will go wrong'
Eller slutligen 'the key to happiness is to be O.K. with not being O.K.' - ska nog gråta en skvätt till nu :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gos!
Länge sen jag hörde av mig såg jag. Fattar inte var tiden tar vägen!

Usch vilken jobbig dag du haft låter det som :-( Vad sa chauffören som gjorde dig så ledsen? Skönt att det blev lyckat med middagen på kvällen iaf!

Var inne och tittade på bilderna, vad söt du är gumman! Ska bli så skönt att träffas i jul. När kommer du att komma hem? Vi håller på och letar tåg biljetter hem just nu. Fattar inte riktigt hur de gjort på SJ, står att man skulle kunna köpa billigaste biljetterna 90 dgr innan resan men vi kunde inte hitta några resor alls då. Nu helt plötsligt har de släppt resor men då får vi åka i smålands skogarna å spendera 40 min i Bergsåsa :-/ Hmm... Men iaf så kommer vi att vara hemma v innan jul och även över nyår så då kan vi väl träffas å kramas lite?!!

Läste på msn tidigare idag att ni hade jordbävning igen, usch vad otäckt. Börjar du vänja dig eller är det lika läskigt?

Tänker på dig vännen!
PUSS ica

Anonym sa...

Hej gumman ! Det var verkligen ingen vidare dag och sen bli förolämpad, det var väl ändå droppen ! Det låter som om du skulle behöva lite ledighet snart och liksom få smälta allt som har hänt.
Tråkigt att det inte går att få bättre ordning i huset. Säg till på skarpen till de som tvättar (finns det inte nån som kan tolka?) att du vill inte få dina kläder förstörda efter varje tvätt. Det lät inget kul med bara tråkiga nyheter från Svedala. har alla dina kompispar gjort slut eller ? Hoppas ingen har fåttnån allvarlig sjukdom...?
Vi får bara hoppas att du går ur den här missionen stärkt och med huvudet högt! Stå på dig bara, kanske enda sättet att få respekt.
Läste att det var jordbävning i Nepal, var det en hos er också ? Kram från Mamsen

Anonym sa...

Yo Joss!

23.58. Linnea är hemma därför hennes kompis fyllde 18 och firar det med att gå ut på stan. L som är en årgång yngre, återvänder till basen och gnisslar tänder över faktum. På sitt feministiska sätt lyckas hon vrida om det till mitt fel att hon inte är 12 månader äldre. sic/suck

Att jag på min tid ochså umgicks med ett pack, circus 12 månader über, räknas inte heller.

Pseudosomnade för att låta hustrun i första äktenskapet dra de första timmerstockarna, och gick sedan ned till köket för att hämta en bira och därefter retirera till datorn. Döm om min förvåning, 23.52, när Erik (?) stod i köket och sa "å tjena". Dom skulle visst kolla nån skräckis i källarn...

De i sydamerika införskaffade förkrympta apskallarna är forfarande de bästa skräckisarna jag haft..för att visa f.d. killar jag inte gillat..

Stokastiska kommentarer till sentida bloggs:

I Singapore lyssnade vi till en god vän och landsman som övertygande anförde att varje arbetstillstånd/visum borde ackompanjeras av rätten att nacka en av de lokala varje år. För att behålla den egna mentala balansen...

Bildligt inlägg: v.v kolla http://tjuvtittat.se/page/8/

Härutanför är alla löven gula och oranga. Känns konstigt att se normalt skeende mot bakgrund av alla katastrofbeskrivningar av omvärden som media förser oss med.

Sköt om sig!

Onkel Rolf