20 oktober 2008

Halvbra nyheter

Hej mina vänner!

Jag vet inte hur många av er som kollat in BBC nyheter nu på morgonen (vilket jag naturligtvis räknar med att alla har tid att göra...) men för att förekomma eventuella reaktioner hemifrån kan jag rapportera att det nu på morgonen sköts ihjäl en kvinnlig hjälparbetare i Kabul. Incidenterna i Kabul har ökat markant de senaste veckorna, så detta är egentligen ingen senationell nyhet i sammanhanget, men vad som inte rapporteras är att det hände mellan 50 och 100 meter från vårt kontor. Inom en intervall på ca 20 minuter, mellan första kollegan åke till kontoret, och innan jag anlände, ägde detta rum runt tio i åtta i morse.

Den senatste informationen säger att de är en kvinna från Aydafrika, som arbetade för en organisation som heter SERVE. Hon brukade cykla eller gå till jobbet, och jag är ganska säker på att det är henne jag mött, något förnvånande, ett flertal mornar när vi kommer med bil till kontoret. Inledande analyser av detta säger att det förmodligen handlar om ett direkt attentat, politiskt motiverat, och att förövarna förmodligen kartlagt kvinnans rörelser under en längre tid. Detta gör naturligtvis att det känns rätt olustigt för oss, eftersom vi åker mer eller mindre samma väg mellan vårt hus och kontoret.

Vi väntar på mer information under dagen och kommer sedan att anpassa våra säkerhetsrutiner efter de rekommendationer vi får. Berättar mer när jag vet mer!

/ Josephine

1 kommentar:

Anonym sa...

Var precis inne och såg ditt meddelande. Tack för att du skriver så snabbt och berättar hur de ligger till! Blev helt kall i kroppen! Antar att du fick veta om händelsen när du kom till jobbet då? Märktes det av när du åkte förbi? Hoppas att man verkligen ser till att ala hjälparbetare har samma skydd nu, låter ju helt sjukt att hon fått cykla?? Tittar in senare idag för att se om du har fått veta något mer! TA HAND OM DIG GUMMAN! Längtar tills torsdag när du ska lämna landet för ett tag. KRAM Å PUSS ica