30 september 2012

Shwedagon by night

Det finns ju verkligen rum för förbättring gällande hur helgen spenderas, så igår lyckades jag äntligen få en avslappnad dag bara för mig själv. Tog en lång promenad genom Yangons finare kvarter, där vräkiga narco-palats samsades med vackra koloniala hus, halvt dolda av tropiska trädgårdar. Spenderade sedan någon timme med att svalka mig i en swimming-pool, följt av 90 minuter av den bästa thai-massagen jag haft på länge. Massösen använde verkligen hela sin kropp för att knåda och sträcka ut mina stackars förtvinade muskler, och mot slutet tror jag hon spenderade minst en kvart med att bara trampa omkring på min rygg. Ont som helvetet gjorde det, men det var bra smärta. Allt stillasittande har liksom resulterat i att axlarna mer eller mindre sitter ihop med örsnibbarna. Kände mig som en helt ny människa efteråt! Gjorde ett par timmars jobb, men när det började skymma begav jag mig upp till Shwedagon Pagoda igen då det såg ut att kunna bli en riktigt vacker solnedgång. Det slog mig inte förrän jag kom upp dit att det var fullmåne, vilket firas stort här varje månad. En stor, lysande gul fullmåne hade precis stigit upp över templenas spiror, samtidigt som solen gick ned på motsatt sida, och mot den djupt mörkblåa himlen var det en magisk syn. Förstås omöjligt att göra rättvisa på kort, men nedan följer ett par försök i alla fall. Huvudtemplet, själva pagodan, är täckt av riktigt guld, och det gör nästan ont i ögonen av allt glimmer och bling-bling. Överallt på tempelområdet samt inuti alla små sidotempel satt det människor och bad, men också hela familjer som tagit med sig picnic och gjort det till utflykt. Jag vet inte om det var extra mycket offergåvor pga av fullmånsfestivalen, men doften av rökelse och blommor låg tung i luften. Trots mycket folk var det en lugnande känsla att bara få vandra omkring och slå sig ned för att titta på folk med jämna mellanrum. På det hela taget en mycket bra lördag!

I morgon är det tänkt att jag skall flyga till Sittwe, i västra Burma. Men det har varit lite oroligt i flyktinglägrena de senaste dagarna, så risken finns att det blir avstyrt i sista minuten. Hoppas dock på att det blir av!












Inga kommentarer: