23 september 2012

Magsjuka - check

Det är mer eller mindre standard för varje biståndsarbetare att åka på minst någon elak magåkomma, om inte värre, varje gång man åker ut på uppdrag. Vilka sjukdomar/parasiter/amöbor man åkt på hittils hör till de mer vanligare samtalsämnena, och redan de första dagarna här fick jag höra att majoriteten av mina (utländska) kollegor blivit våldsamt magsjuka. Det tillskrevs framförallt maten på det (finare) hotellet vi bodde på. Själv lyckades jag undvika maten där, men har däremot käkat på små bumesiska hål-i-väggen hak var och varannan dag - utan tillstymmelse till problem. Men i fredags hade turen dock kommit till mig. Vi har jobbat många långa dagar, och har dessutom ett par tuffa veckor framför oss, så vi tyckte vi var värda en lite mer påkostad middag. Det blev ett franskt ställe, oxfilet och potatismos, samt chokladmousse till efterrätt - fantastiskt gott! Efteråt låg vi nöjt utslagna runt bordet och sippade G&T innan vi drog oss hemåt.

Det dröjde inte länge innan illamåendet infann sig, och jag hade knappt hunnit lägga mig i sängen innan startskottet gick för en av de mest spektakulära magsjuke-nätter jag någonsin genomlidit. Utan att bli alldeles för grafisk, kan jag meddela att det var av en sån där variant där alla kroppens öppningar utnyttjades för att göra sig av med vad det nu var för elakartad organism som tagit sig in i min kropp. Jag tror till och med att jag kan ha slagit nytt personbästa i äcklighet. Jag fick skyhög feber och låg och yrade mest hela natten, en intressant kombination av mardrömmar om exceldokument och min värsta fasa - ormar. Tidigt på lördags-morgonen verkade det som min kropp slutligen hade lyckats rensa sig själv, men till priset av att jag kände mig misshandlad inifrån. Med hjälp av diverse piller och resorb däckade jag tillslut, och vaknade upp i morse efter 24 timmars dvala. Inte längre någon feber, om än aningen ostadig och utsvulten.

Då ingen av mina kollegor blev sjuk efter middagen i fredags, och vi i princip åt samma mat, misstänker jag att det kanske byggts upp under en längre tid, både stress och annan skit man får i sig med luften (många öppna avloppskanaler här...) och maten, så det var kanske lika bra att kroppen renade sig nu än precis när jag kommit hem.

Hoppas ni haft en bättre, och mindre äcklig, helg! :)

Inga kommentarer: