03 september 2012

Nu börjar allvaret


Så var första helgen till ända, och jag har hunnit med att flytta och installera mig i nya lägenheten, samt måttligt med sightseeing. 

Lägenheten, med fyra sovrum, är enorm; säkert 120 kvm i alla fall. Tyvärr är den som sagt ganska sparsamt utrustad så det känns nästan lite kusligt nu när det bara är jag här. Hoppas på att få roomies senare i veckan. Vaknar för övrigt upp till den här fantastiska utsikten varje morgon:


 Typ i alla fall. Så här ser det egentligen ut:


Men lägenheten ligger på 10e våningen, så man kan skymta Inya lake mellan husen, där Aung San Suu Kyis hus skall ligga där hon tillbringade sina år i husarrest. 

Igår unnade vi oss lyx-lunch på en heläkta italiensk restaurang, där de också tillverkar en massa delikatesser, såsom egen glass, ost, youghurt och bakar eget bröd och croissanter. Men vansinnigt dyrt var det så får nog begränsa besöken där. Vi får hela 48 kr i traktamente varje dag, vilket i stort sett räcker till att ta sig till och från kontoret med taxi. Får kanske jobba på mina prutnings-skills. 

Taxi-bilarna här är för övrigt ett kapitel för sig. De flesta ser ut som om det någon gång blivit helt utbrända, för att sedan lappas och lagas ihop, gärna med tejp. En av dem jag åkt med hade ett stort hål rakt genom golvet bakom förarsätet – kände som att den närsomelst kunde förvandlas till en Flintstones-bil. Å andra sidan fanns det en halvfull gin-flaska i en ficka som häng över förarsätet, möjligen för att dämpa eventuella passagerares rädsla. Bilarna hostar och hackar sig fram, man får hålla i dörrarna i skarpa svängar för att de inte ska flyga upp, och säkerhetbälte var nog inte uppfunnet när de flesta av bilarna tillverkades. 

Vi hann också göra ett snabb-visit på förutnämnda Shwedagon pagoda, som var helt magnifik! Redan innan man går in på tempelområdet, som är massivt, måste man ta av sig skorna, så alla tassar omkring barfota därinne. Tyvärr öppnade sig himlen ca 10 minuter efter att vi gått in så vi hann bara halvvägs runt innan vi fick ta skydd i ett av de många små templena. Tiden rann iväg där under taket så vi fick tyvärr ge oss av utan att hinna se mer. Man fick hasa sig fram på det numera av regnet glashala kaklet som täcker hela området men vi klarade oss väl frånsett ett par ’nästan vurpor’. Ska försöka återvända någon annan dag och kanske även hyra en guide. Därefter besökte vi en stor marknad, där allt möjligt tingel-tangel såldes, men inget som föll mig i smaken riktigt. 

Idag tog jag en promenad i en av parkerna som omger Shwedagon. Den var otroligt välskött, med små dammar här och var, och både barnfamiljer och förälskade par utspridda bland planteringarna. Om det inte vore för att det regnar var 20e minut ungefär, och därmed är galet fuktigt ute, hade jag nog gärna stannat en stund och bara tittat på folk. Enda fördelen med den höga luftfuktigheten är att mitt tunna bebis-hår får en volym värdigt ett afro.

På vägen hem stannade jag till på en förvånansvärt välsorterad mataffär, men eftersom pengarna bara rinner iväg fick jag begränsa mig till bara det nödvändigaste (havgregryn, salt, och bananer) så att jag skulle ha råd att ta mig hem också. Av någon anledning, som jag inte riktigt förstått än, fungerar inte utländska kreditkort i uttagsautomaterna här så jag fick ta med mig en bunt kontanter i US dollar, som jag sedan växlar in till den lokala valutan kyat (uttalas chat) på kontoret. I den här spenderar-takten kommer det att bli rätt fattigt på slutet...

Under resten av söndagen har jag mest bara försökt komma i ordning hemma. Lyckades efter några om och men lista ut hur man använder tvättmaskinen (tycker det alltid är lite vanskligt med eluttag i våtytrymmen) som är en sån där toppmatad mackapär. Men nu luktar sängkläderna de gett mig lite mindre mögligt i alla fall. Har identifierat två fungerande TV-kanaler på engelska, en musik-kanal och ESPN (sport) News. Allt jag behöver. Musik-kanalen visade, något otippat, nyss en dokumentär om David Guetta. 

Internet-frånvaron är fortfarande olöst, men jag ska försöka tjata så mycket det går utan att göra någon förbannad. Vi ligger 5.5 timmar framför Sverige så får jag inte internet här hemma blir det väldigt svårt att hålla kontakten med er där hemma! 

I morgon börjar det på allvar för i dag åkte tjejen jag ersatt tillbaka till Australien, men på onsdag kommer tjejen som jag ska rapportera till så hoppas på lite mer klarhet då...tjipp!

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj gumman, verkar som du fått mycket gjort och inte heller blir sysslolös framledes. Att vakna med den utsikten är ju inte fy skam. Hoppas du får tillfälle att åka till havet något veckoslut....
Själv harjag semester den här veckan och på torsdag åker vi via Idre över till norska sidan. Där ska vi vandra iaf 1 dag. Sköt om dig! Kram Mamsen