13 februari 2009

Vinter i Kabul

Så verkar vinterns slutligen har nått även Kabul. Sedan igår har det snöat minst ett par decimeter och hela tomten, och huset, är nu täckt av ett vitt, blött, tungt täcke. Det är dock bara någon minusgrad så det är perfekt snö för snöbollar och snögubbar! Har redan rullat och kramat ihop till en snölykta och en läskig snögubbe med jättemustasch med hjälp av Z.


Ska se om jag kan offra några av mina värmeljus senare..

Mustaschprydd snögubbe


Vakterna var rejält roade när de såg mig pulsa omkring i snön som ett lyckligt litet barn... Till nackdelarna med alla denna snö hör att inga plan kan varken lyfta eller landa. En av kollegorna åkte iväg till flygplatsen imorse, på väg hem på semester, men kom precis tillbaka för alla plan är inställda. Vi skrattade skadeglatt, men om samma sak händer mig när jag skall till Thailand i mars kommer jag bryta ihop i en liten pöl på golvet. En annan kollega skulle idag ta sig landvägen upp till Mazar, över bergen och genom bergspasset Salang, men vägen och de ryssbyggda tunnlarna, är igenstängda. Så nu är vi allihopa mer eller mindre fast i huset. Det kunde ju varit mysigt om det inte vore för att värmepannan kraschat och vi inte haft nåt vatten på ett par dagar. Börjar lukta märkligt nu... Igår morse när jag gick upp, halvt i koma, och spolade på toaletten började den helt plötsligt pysa och ryka, och ge ifrån sig höga konstiga mullranden, och jag var övertygad om att den skulle lyfta alternativt sprängas i luften. Det visade sig snart att röken som kom ur toan var het ånga, för på nåt jävla märkligt vis hade de lyckats ihop varmvattenrören med toaletten när de skulle försöka laga värmepannan... hur faan det är möjligt kommer nog alltid vara ett mysterium... Så nu står toaletten sorgligt oanvändbar, med locket till tanken på sned.

En annan nackdel med snön är att all kabeltv blivit utslagen, och att kolla på tv är i princip det enda som finns att göra för oss som har husarrest mesta delen av tiden. Så när vår alltialloreparatör kom nu på förmiddan för att fixa med pannan, passade jag på att fråga om han kunde göra nåt åt tvn också. Han bestämde sig för att koppla in satellitkanalerna, vilka jag medvetet kopplat ur för att 999 av de tusen kanalerna är erotik och porr. Gissa vilken kanal som först kom upp på rutan när han kopplat färdigt...stackarn försökte panikartat byta kanal, men det finns ingen fjärrkontroll och istället lyckades han frysa bilden precis när ett par jättebröst dansade upp i närbild...MUAHAHAHAHA!

Om någon skulle vara intresserad av att läsa en väldigt personlig, verklighetsbaserad betraktelse av det 'moderna' Afghanistan och Kabul så kan jag verkligen rekommendera 'The Kabul Beautyschool' av Deborah Rodriguez. Tror den ska finnas på svenska. Känner igen mig i en hel del av hennes betraktelser av afghansk kultur och människorna här.

Ikväll ska jag på avskedsfest för en svensk tjej, det ska bli väldigt trevligt! Har t o m fått tillstånd att spendera natten i deras gästhus, så jag skall kunna stanna längre än 21.30...


'TV hill' i solnedgång - Bor bakom detta berg

Hoppas ni får en trevlig helg! Kram!

1 kommentar:

Anonym sa...

Är så impad av din snögubbe! Den är verkligen supersnygg :) Håller tummarna för att ingen dum snö ska förstöra dina thailandsplaner. Kram/Cicki