16 februari 2009

Framme i Mazar!

Jaha, så sitter jag i Mazar... Har konstaterat tidigare att jag oftast inte vet riktigt vad jag ger mig in på, och detta bevisades ännu en gång i morse när jag kom till flygplatsen för att checka in på FN-flyget. Vad jag trodde skulle bli en bekväm resa på 40 minuter visade sig vara en 4 timmars skumpande i propellerplan med inte mindre än 2 mellanlandningar. Vi skumpade från Kabul till Fayzabad, och sedan vidare till Kunduz, för att slutligen landa i Mazar-e-Sharif (se karta).
Jag som hatar flygstarter fick nu uppleva inte mindre än 3 st på lika många timmar - what doesn't kill you only makes you stronger!

De gångerna då jag vågade mig på att kika ut genom fönstret flög vi över fantatiskt vackra snöklädda berg, som övergick i ett helt platt, spirande grönt landskap, för att nu befinna mig i att flackt, sandfärgat lågland. Har bara åkt genom staden till vårt kontor/gästhus, men fick genast en trevligare känsla än i Kabul. Trädkantade gator (tallar, men ändå...), inte alls lika många burkaklädda kvinnor, och de beväpnade ynglingarna lyser med sin frånvaro. Därmed inte sagt att vi har någon vidare rörelsefrihet - faktiskt ingen alls, vi fick inte ens gå ut och käka nu ikväll. Gör inte så mycket, är rätt utmattad efter all spänning under resan hit. Imorrn väntar besök på våra center för gatubarn, samt skolor för en del av de hundratusentals afghanska fattiga skolbarn som inte fått chansen att tillskansa sig utbildning i statliga skolor. Ska bli enormt spännande!

Hör av där hemifrån! kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken flygresa... Slår nästan min jobbigt hem från ön.. Låter väldigt spännande det du ska göra nu, måste kännas kul att få se något annat och vad pengar och hjälpen går till.
Jag befinner mig i Gbg, audition i går,gick inte vidare o blev skitbesviken. Menmen, what doesnt kill you.. Vi hade en fest hemma hos emma på kvällen i stället. underbart att träffa alla vänner. I Morn åker jag t Nyköping, bli härligt att träffa brudarna där uppe!!! ta nu hand om dig, saknar dig!! massa kram från Sandra

Anonym sa...

Herregud vad du får vara med om! Känns lite overkligt att allt du skriver verkligen händer dig därborta.

Men vad spännande att se nåt annat an Kabul!!! Hoppas att resten av vistelsen går som planerat alternativt bättre och att du får en riktig motivations-boost för det arbete ni gör.

Skönt med lite social påfyllning också antar jag. När är det du åker till Thailand förresten - så jag vet när jag måste skicka grejerna som ska med Anna... Hoppas ni får riktigt trevlig väder då och att du kommer till Sverige i maj alldeles full av energi. Vi börjar på riktigt att se fram mot det nu. Ska (jag lånar lite inshallah) bli riktigt kul!

Var rädd om dig nu vännen och hoppas du får se mer av landet nu än k-pistar och taggtråd.

Puss & kram!
/Charlotte

Suss sa...

Wow vilket häftigt jobb du har! Måste vara skönt att lämna Kabul och få se lite annat och samla andra intryck. Har du tur kanske du får träffa ISAF också, lyllo i så fall... KRAM!