11 januari 2009

Kabulskt trafikkaos

Tog mig ikväll ca en halvtimme att ta mig de 500 meterna hem mellan kontoret och huset...hade förmodligen gått snabbare att hoppa kryckor... Anledningen stavas t-r-a-f-i-k-k-a-o-s! Det finns inte minsta tillstymelse till att följa några trafikregler, utan alla ska först fram, och följden blir tvärstopp i varenda korsning. Det är högertrafik, men det finns inga skyltar som anger när det är väjningsplikt, och förresten skulle nog folk skita i dem ändå. Inne i stan har någon organisation skänkt pengar till skinande, nya trafikljus, t o m sådana där man kan se hur långt det är kvar tills det slår om. Jojo, rödljus tas mer som en rekommedation att möjligen sakta ned, men står där ingen polispatrull med kpistarna i vädret är det bara att köra. I många korsningar har de anlagt som små rondeller för att få trafiken att flyta bättre antar jag (jaja, jag är biased, Nyköping har fånigt många rondeller), men istället för att idka högerregel, och låta korsande trafik köra först, kör alla som ska svänga vänster istället direkt till vänster och genar liksom rakt över - tvärstopp. Detta sker för övrigt i alla slags korsningar, de möts på fel sida hela tiden. Och finns det inte tillräckligt med filer för att ta sig fram, ja då utnyttjar man helt enkelt filerna för mötande trafik, vilket på de mer snabbgående vägarna resulterar i ständiga chickenraces. Inte undra på att staden är sjukt luftföreorenad med all denna ständiga trafikstockning.

Well, enough whining for today... Överlevde första dagen tillbaka på jobbet, och huvudet snurrar av allt jag måste ta itu med - dags att sussa!

Inga kommentarer: