20 januari 2009

Johnny Walker och Ankie Bagger

De senaste 3 dagarna har vi haft besök från direktören för RB Holland - de kanaliserar största andelen av våra inkomster från diverse givare, och stöder därigenom en mängd projekt. Vi är i processen att säkra ytterligare ett anslag via dem, som skall gå till ett projekt som under fyra år kommer fokusera på utveckling i en specifik provins i södra Afghanistan. Hursomhelst, eftersom igår var hans sista dag här anordnades det ett litet party i vårt gästhus, och ett gäng kollegor samt folk från våra partner organisationer samlades för lite mat och dryck - det hade till och med införskaffats öl och en flaska Johnny Walker! Jag blandade friskt det sistnämnda med fulpepsi...ingen hit...

Jag erbjöd mig fixa fram lite bakgrundsmusik, och döm om min förvåning när en afghansk kollega mot slutet av kvällen (läs: halv nio) plötsligt utbrister "Oh, we used to dance to this all the time in the discoteques! It was a really big hit in 1986!" Jag lyssnade lite noggrannare, och minsann, var det inte Ankie Bagger - Where were you last night



"Brukade ni dansa till det här i KABUL" utbrast jag chockat, och kanske aningen oupplyst, men svaret blev att kollegan hade under den tiden pluggat till sin master i Aviation Engineering, i Kiev, Ukraina. Där hade låten minsann varit riktigt populär i mitten av 80-talet! Undrar om Ankie är medveten om vilken spridning hennes one hit wonder hade...?

Inga kommentarer: