14 januari 2009

Det blir kallare och kallare

Har precis upptäckt att om jag söker bland alla mina låtar i ITunes på "Don't stop' får jag en riktigt skön blandning låtar! Intressant va...?

Känner att det här med kyla och värme kommer att bli ett stående inslag i varenda blogginlägg de kommande månaderna - ni anar inte hur jävla plågsamt det är att ta sig upp på morgonen, efter att ha varit ihopkurad under sovsäck som klarar minusgrader, dubbla filtar samt påpälsad med pyjamas och sockor. Och det är knappt minusgrader ute än! Fy faan... Jag brassar på min kamin precis innan jag går och lägger mig och då är det som en äkta finsk bastu i rummet. Har även kommit på knepet att ställa en kastrull med vatten på kaminen så att jag undviker total uttorkning - man får lite ångbastukänsla faktiskt! Fast kom precis på att det kanske inte är så smart med tanke på möglet som är mäkta utbrett i taket...? Äh, man kan inte få allt... Hursomhelst funderar jag fortfarande på om det faktiskt måste bli så att jag håller kaminen igång hela natten, för att möjliggöra uppstigning på morgonen... skulle inte bli förvånad om det kommer bli frost inne snart, när temperaturen sjunker...då får man kanske helt enkelt sluta tvätta sig... Chansen att rören fryser till finns väl förmodligen också, då blir det hinkmetoden...tjoho!

Fast aningen värre är det förstås för de hundratals afghaner som med största sannolikhet kommer frysa ihjäl pga av den stränga vintern i större delen av landet som väntas. Förra vintern var en av de värsta i mannaminne och 800 människor dog som direkt följd av kyla och snöfall. Dessutom dog massor av boskap, så människor förlorade både mat och sina inkomstkällor. Många lider fortfarande av konsekvenserna. Då var inte hjälporganisationerna förberedda, men den här vintern verkar förberedelserna vara bättre. Vi har skrivit ett antal förslag för att försöka äska pengar för sk 'winterization', och inkluderar nu i varje projekt en budget för att t ex kunna utrusta skolor bättre inför kallt väder , samt bidra till vår personals ökade levnadskostnader när de måste köpa extra bränsle att elda med. Dessutom har vi delat ut minst 50,000 pyttesmå stickade mössor till små barn så att de kan hållas lite varmare iaf!

Om det är någon som mot all förmodan försöker messa mig på mitt svenska mobilnummer, så kan jag meddela att det inte fungerar - finns visst inget avtal mellan Tele2 och de afghanska mobilnäten... Men testa gärna på mitt afghanska nummer +93 795 144886.

Hör av er där hemifrån, jag har husarrest och är sjukt uttråkad!

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej vännen! Ja kyla är inget kul. När jag var och hälsade på pappa i skåne i maj förra året bodde jag i "mjölkrummet". Pappa hade målat det jättefint vitt. Allt var betong och svinkallt. Fläkten tyckte pappa nämligen var onödig att sätta på. Vaknade lagom till fågelkvittret vid fyra snåret helt nedkyld. Var varmare ute, sisådär 20 grader. Nej nu ska jag snart gå hem från jobbet. Första uteträningen idag på Rosvalla KG. usch det känns också kallt =)
kram, saknar dig!

Anonym sa...

Hej Kusin!!

Sitter här med lite ångest. Ska nämligen ha 3 nationella nästa vecka. I Matte B, Engelska och Svenska. Känner pressen på att jag måste lyckas och att det ska gå bra, men vet ju oxå att nationella inte är något jag kan plugga till. Att det är stundande student märks verkligen med stora planer på studentfester, kortegevagnar som ska bokas och bal som ska planeras och inhandlas kläder till. Och dum som jag är kan jag ju inte låta bli att blanda mig i och ta ansvar för det mesta, då jag vill att det ska bli något att minnas i all framtid. Dessutom har man ju Projektarbetet som ska hållas i gång och genomföras snart.
Jobbigt är det men med tankarna på att det är över om 1 termin så funkar allt.
Tänker på dig i din kalla vardag och hoppas att du kan få nån kontroll på värmen så du överlever kylan. Och tack för att du och din organisation gör ett sånt bra arbete, blev lite rörd när man läste att ni skänkt en massa stickade mössor till barnen. Och kanske säger man inte det tillräckligt ofta. Så tack för att ni gör ett sådant bra jobb!
Varma Kramar Sarah

Anonym sa...

Hej!
Usch vad jag tycker synd om dig, frysa är ju det värsta som finns! Hoppas att du kommer på något bra knep för att få upp värmen i ditt rum. Valle är som en liten kamin, kanske kan skicka över honom med posten? :P
Tråkigt att du inte får surfa på vad du vill... insåg jag är en bov i dramat. Jag har lagt ut nakenbilder på min blogg ;) Inte på mig tack o lov utan på den lille sprattlaren. Nää nu vill barnet ha en ny blöja och lite omtänke. Märkligt att han inte gillar att surfa... :P Kramar/Cicki

Suss sa...

Jag känner att det inte riktigt är läge för mig att klaga över att jag fryser hemma när vi har 20 grader...

Snart är det maj och då kommer du hem!!! Tjoho!! kram Suss