05 maj 2012

Förslagsskrivande


När jag kom hit i april var mitt uppdrag initialt att stödja vår Somalia verksamhet i endast fyra veckor. Men i förra veckan blev det som sagt beslutat att jag stannar kvar i ytterligare tre månader. Här arbetar jag nu främst med att koordinera och skriva projektförslag, som vi sedan lämnar in till givare (exempelvis svenska Sida, Unicef eller brittiska DFID) med förhoppningen att de vill finansiera just det vi föreslagit. Ett av förslagen jag arbetar med just nu är för ett så kallat ’näringsprogram’ (nutrition programme) i Puntland. Det är en region med självstyre i nordöstra Somalia, men som fortfarande står under regeringen i Mogadishu. Puntland är extremt fattigt, och mycket av piratverksamheten i indiska oceanen utgår just från kusten här.

Jag är (uppenbarligen) ingen teknisk expert, så med det här projektförslaget arbetar jag framförallt nära med vår tekniska rådgivare Zinet, en kvinna från Etiopien som med ett fantastiskt tålamod försöker förklara för mig hur hälsosystemet i Somalia är uppbyggt, och vad alla förkortningar innebär. För er som inte arbetar i den här branschen, tror jag vi för övrigt lätt kammar hem första priset för störst antal förkortningar (eller acronyms som det heter på engelska). Här är ett urval av några som förekommer bara i den inledande paragrafen på det jag skriver nu: OTP, TSFP, MUAC, SAM, MAM, IDP, U5s, PLW. Pris till den som kan gissa alla rätt :).

Hursomhelst, näringsinsatser går kortfattat ut på att dels behandla barn och mödrar som är undernärda, dels försöka förebygga att de blir undernärda till att börja med. Vi riktar främst in oss på barn som är under fem år, samt kvinnor som är gravida eller ammar, då dessa grupper löper störst risk att inte få i sig tillräckligt med näring. Behandling sker till exempel genom att barn matas med en väldigt närings- och kaloririk jordnötskräm, som gör att de snabbt kan gå upp i vikt. För att förebygga undernäring försöker vi bland annat sprida kunskap om hur bebisar och små barn bäst skall matas. Det innefattar till exempel att barn uteslutande skall ammas de första sex månaderna. För barn i utvecklingsländer kan en sådan förhållandevis enkel insats vara livsavgörande. Men det är inte alltid så enkelt att ändra ett beteende, framförallt när kultur och tradition säger annat, och det inte finns stöd för kvinnor som har svårt att komma igång med amningen.


En påse jordnötskräm, så kallad Plumpy’nut. Undernärda barn får med sig en hel behandling hem, vilket innebär att de slipper läggas in på sjukhus, och i förlängningen att många fler barn kan behandlas.

Det som känns mest intressant med den rollen jag har just nu är att jag får möjligheten att jobba med kollegor i en mängd olika funktioner, från Zinet med sin expertis, via finansavdelningen för att ta fram en budget, till logistikerna för att förstå hur vi kan inhandla och transportera allt material vi behöver. Det senare är verkligen ingen enkel operation i Somalia, där specialchartrade flyg ibland är det enda sättet att se till att allt kommer säkert fram. Det som känns mest frustrerande är naturligtvis att jag inte har en aning om hur det ser ut i verkligheten. Det är väldigt märkligt att sitta i ett helt annat land och försöka föreställa sig hur allt hänger ihop. Jag hoppas naturligtvis att jag får möjligheten att resa in i Somalia, men i dagsläget finns inga planer på det.

Inga kommentarer: