06 februari 2010

Paradis eller helvete?

För att få en nystart och förhoppningsvis kunna lämna lite emotionellt bagage bakom mig, fick jag (av någon outgrundlig anledning) för mig att jag skulle testa på att fasta för att avgifta kroppen. Livet i Kabul är synnerligen ohälsosamt, både mentalt och fysiskt, så det lät som en bra ide att dels ta hand om kroppen, dels få ligga på en strand och bara blicka ut över havet. Sagt och gjort, jag bokade ett 7 dagars program på Koh Pha Ngan (KPN) i Thailand, utan att fundera speciellt mycket på vad det faktiskt innebar. Jag tror jag påpekade detta efter min resa till Nepal, där jag inte heller riktigt förutsåg vad jag gett mig in på. Vet inte om det är en styrka eller svaghet, men hursomhelst har jag återigen gett mig in på något vansinnigt…☺

Anlände till The Sanctuary i onsdags. Dessförinnan spenderade jag två dar i Bangkok, shoppade loss och unnade mig god mat. KPN ligger inte speciellt långt bort från Bkk, och efter en timmes taxiresande, skytrain, tunnelbana, nattåg, buss, båt, taxi, och båttaxi var jag framme…det tog nätta 18 timmar, så jag anlände som ett vrak. Jag trodde i min enfald att jag skulle inleda min fasta omedelbums, men detta visade sig inte vara så klokt, framförallt eftersom jag inte förberett mig något vidare. Jag fick således inleda med att bara äta råa grönsaker i dagarna två. Inte så tokigt som det låter, de har en fantastisk restaurang här, men den godaste vegetariska maten jag nånsin käkat! Mitt enda problem är att de också serverar vanlig mat, för icke-fastare, som doftar ljuvligt. Bara åsynen av nybakad chokladkaka gjorde att jag var villig att ge upp innan jag ens börjat…

Inledde min fasta idag (fredag), det är ett späckat schema! Kl 7 (ja, vad faan tänkte jag, jag är ju sjukt morgontrött!) måste man ta sin första shake, den är gjord av lera och vatten, och något de kallar psyllium, och smakar därefter. Detta skall visst ’borsta ur’ tarmarna och hjälpa till att föra ut alla gifter. Varje 1,5 timme tar man något, antingen en ler shake eller örter i tablettform. På kvällen lyxar de till det med en tämligen smaklös buljong. Och slutligen ytterligare ett piller…som jag ska ta nu…så, nu är första dagen helt avklarad! Bara att gå och lägga sig. Oturligt nog hålls varje fredag ett gigantiskt party på den intilliggande resorten, där alla dessa hälsofreak tydligen intager magiska svampar och annat simulantia (’it’s good for you, it’s from the nature!’) i alla de former och dansar till lunch nästa dag. Det pågick fortfarande när jag tog min morgonpromenad, och på ca 300 meters avstånd kunde man känna lukten av vad som förmodligen bidragit till att folk kunnat dansa oavbrutet i 12 timmar.

Måste kanske också berätta om det bästa och sämsta med denna hälsovecka…det bästa är att jag varje dag får en spa behandling! Idag, då jag lyckades bränna min blekfeta kropp redan första dagen, valde jag en gurk- och aloe vera inpackning av hela kroppen som var alldeles fantastisk! Man får ju inte va blyg här, jag hade verkligen inpackning precis överallt, men det var det värt! Kände mig som ett litet barn som blev omhändertagen – det var en otroligt skön känsla! Den andra bästa saken är att jag får gå på ett yoga pass varje dag. Har insett att mina leder är mer eller mindre cementerade, så man gör kanske inte något vidare graciöst intryck, men det är väldigt skönt att få sträcka ut och lyssna på kroppen.

Det hittills värsta (efter denna första dag) är den dagliga tarmsköljningen man genomgår. Äckligare procedur får man leta efter! Utan att gå in på för många detaljer är det på ett ungefär som att frivilligt framkalla rännskita… inte något för den kräsmagade kan jag säga…

Mår dock faktiskt helt OK, trodde det skulle vara värre, men det sägs att dag 2 och 3 skall vara de värsta. Och kommer förmodligen fortsätta drömma om onyttig mat i alla dess former – har redan planerat vad jag skall chocka magen med när jag återvänder till Bangkok om 10 dar. Eller så kanske jag blivit helt omvänd till vegetarian…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman!!

Låter både underbart och hemskt.. med hemskt tänker jag på tarmrensningen... hehe. Men nåt gott ska de väl innebära.
Hoppas du får en fantastisk vecka.
Saknar dig gumman!!
Jag har mamma o pappa på besök här i helgen. Nu sippar vi vin och ska snart titta på Schlagern:):). Me like.
Ta hand om dig nu. KUL när du skriver på bloggen. Stor kram Sandra

Anonym sa...

Hallå Jose!
Ja, vad har du gett dig in på ? men du verkar vara på god väg och med din envishet kommer du att härda ut. De sköna behandlingarna väger ju upp allt det andra, men de första dagarna blir man lite svag och håglös, känner sig ihålig på nåt vis. Men tänk vad bra det ska kännas när det är klart ...! Lycka till. Kram/Mamsen

Anonym sa...

Hej! Härligt med en uppdatering så man vet vad du har för dig (tarmskölning och allt) hihi. Du får berätta allt om din psykiska och fysiska rensning när vi ses, låter sjukt spännande! :) Det mest spännande här är att jag börjat träna, galet va?! Min kropp är i chock och jag har haft konstant träningsvärk i snart 4v. Kan inte vara nyttigt... Ha det toppen! Kramar Från Cicki och resten av bollviks