26 februari 2010

Kabul attackerat

Tanken var att jag i mitt nästa inlägg skulle berätta om slutförandet av min detox upplevelse, galen shopping i Bangkok och Dubai, första veckan på nya jobbet samt pappas snabbvisit i Kabul. Sorgligt nog hann det komma ytterligare en meningslös attack emellan, vilket föranlett detta inlägg.

Vaknade halv sju i morse av en ordentlig smäll som skakade huset jag bor i. Kastade mig ur sängen, hoppade i kläderna och gav mig ned till vakterna. Samtidigt som jag kom ut påbörjades skottlossning. Vakterna pekade mot himlen, där ett stort rökmoln syntes. Detta är ju knappast den första attacken som skett sedan jag kom hit, men jag har aldrig varit så nära tidigare. Det lät som skottlossningen ägde rum precis utanför vårt compound på gatan. Ett par av mina kollegor kom också ut, och vi beslutade oss ganska snabbt för att sätta oss i vårt safe room, då vi inte visste riktigt vad som pågick. Den första informationen som kom, var att det var en bomb som detonerat i eller utanför stadens ena lyxhotell Safi Landmark, som ligger ca tre kvarter, eller ca 750 meter, bort från där jag bor sedan förra helgen.

Ca en halvtimme efter första smällen hördes ytterligare en, och skottlossningen fortsatte. Runt 9-tiden tilläts vi gå tillbaka till våra lägenheter, men instruerades att hålla oss borta från fönstrena, för det avlossades skott sporadiskt fortfarande. Vid det laget visste man åtminstone var explosionerna skett. Vid lunchtid meddelades att det hela var över…då hade minst 17 personer mist livet och ytterligare 40-talet skadats. Det scenario vi fått förklarat för oss är att den första smällen var en självmordsbomb som detonerades utanför att hotell, längre ned på gatan från Safi Landmark. Den andra smällen skall ha varit en självmordsbombare som tagit sig in i ytterligare ett hotell, där många utlänningar brukar bo, gått upp på andra våningen och sprängt sig själv i bitar. I all förvirringen, och vissa skulle väl också säga inkompetent respons från afghanska säkerhetsstyrkor, sköts ytterligare människor ihjäl när de försökte ta sig ut ur hotellen. Fruktansvärt.

Det finns ett par olika teorier om motiv och mål, men det verkar rätt tydligt att det var just utlänningar som var målet. Attacken kom så pass tidigt att inga afghaner var ute på gatorna, och det är dessutom helgdag idag, så affärer och kontor är stängda. Hotellgästerna sov förmodligen allihopa. Min förra arbetsgivare har tyvärr också drabbats, åtminstone två afghanska kollegor befann sig på hotellet där självmordsbombaren tog sig in, men lyckligtvis på första våningen. De gömde sig, lyckades ta sig ut och vidare till huset där jag bodde förut. Lätt skadade men med livet i behåll.

Talibanerna har som vanligt tagit på sig detta, men det finns anledning att misstänka att det är andra aktörer involverade.

BBC och DN har lite mer info och bilder.

Ytterligare en svart dag i Afghanistan, där oskyldiga får sätta livet till i en helt jävla meningslös konflikt.

Inga kommentarer: