20 oktober 2009

Ladies and gentlemen, we have an election result

Jorå, men naturligtvis inte det det slutgiltiga resultatet. Det blir en andra valomgång mellan Karzai och Abdullah. Omräkningen av rösterna man gjort sedan man konstaterat att valet varit mer eller mindre genomkorrupt på många ställen har gett Karzai 49.67% av rösterna, istället för 56% som de första resultaten sade. Skulle också tycka att det kändes aningen surt om man missat med .33%, men Karzai har i alla fall nu gått ut med att han stödjer en andra omgång. Denna skall enligt uppgift hållas den 7e November. Jojo. Det blir intressant att se hur de ansvariga skall ro iland denna logistiska mardröm. Å andra sidan har de inte så mycket val, för vintern närmar sig nu med stormsteg, och blir det ytterligare försenat kommer större delen av landet att vara helt isolerat fram till nån gång i vår. Frågan som många ställer sig är också hur man skall kunna undvika korrumption i denna andra omgång, och vilka garantier det finns för att detta resultat blir mer tillförlitligt.

För att aktivera er flitiga bloggläsare där hemma tänkte jag be om tips på vad jag kan hitta på på min nästa ledighet i december/januari. Kommer med stor säkerhet hem över jul och nyår, men därefter vill jag fly kylan och låta min kropp träffas av solstrålar - any ideas? Hjälp mig dagdrömma mig bort lite, det är snorkallt här, och jag har redan tvingats ta fram min regnbågsfärgade toppluva för inomhusbruk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar rörigt med valet där borta du... Varför göra det lätt när man kan göra det svårt....

Låter underbart att kunna åka utomlands efter jul där. Hade gärna följt med om ekonomi och tiden tillåtit.... Finns ju hur många ställen som helst att åka till:). Afrika förvisso men dit kanske du inte vill. Zanzibar e ju annars drömmen, det kan jag verkligen lova dig.Åk dit vet ja:). Jag var ju där tiden runt nyår, fantastiskt väder:).

Däremot tycker jag inte du ska åka till Gran Canaria hehe. om du inte vill umgås med packade skandinaver och ha "svensk sommar", vilket innebär lite sol, en del regn, mycket moln...

I morrn kommer Jessica & Robin hit, ska verkligen bli mysigt och kul. Har varit sjuk i veckan men är som tur är piggare nu när jag får finbesök. Pluggar så mck jag bara kan, det tar tid att få in alla latinska ord för våra muskler, fästen, ursprung och funktioner. Men KUL är det.

Hoppas du mår bra vännen trots kylan. Ta hand om dig. Kramkram Sandra

Unknown sa...

Hej sötnosen!

Låter underbart med utlandsresa! Jag fick just se ascoola bilder på de norska fjordarna, men kanske att det blir för kallt för dig... Annars kanske värmen i någon söderhavsö skulle passa? Vad sägs om Nauru, Fiji, Vanuatu, Tuvalu etc etc? Är säker på att du kommer på något spännande!

Massa massa kramar från gråStockholm och Mathilda