10 oktober 2009

Höstkylan kommer krypande

Sitter på mitt vanliga helghängställe och njuter av sista solvärmen - hösten, och kylan, närmar sig med stormsteg. Detta märks främst på att det börjar bli riktigt kallt, eh inomhus. På dagarna får man gå ut i solen för att tina upp sig, och det börjar krävas sockor och fleecejacka om man sitter still tillräckligt länge hemma. Känns aningen olycksbådande om vad som komma skall...

Har i övrigt en tahandommigsjälv helg. Igår var jag på thaimassage, efterföljt av en lång brunch, varpå följde utforskande av ett gäng affärer med J. Försöker bestämma mig för vad jag skulle vilja ta med mig hem som minne härifrån. De flesta köper naturligtvis afghanska mattor, men de är hutlöst dyra (förmodligen för att 1000 små barn suttit och knipplat ihop dem) och jag har ju inte direkt nånstans att lägga min asdyra matta, skulle jag få för mig att köpa en. Annars finns det en tradition av väldigt fint träsnickeri här, men det känns också aningen meckigt. Slutar väl med att jag köper med mig en burka... Igår blev det filmkväll, och jag fick en lång natts skön sömn. Träning nu på morgonen, och återigen brunch. Njuter av lite alone time innan veckan börjar om imorrn igen.

Läget i Kabul känns fortfarande aningen spänt sedan bomben i torsdags. Militären är mer synlig än vanligt inne i stan, och det står stridsfordon utplacerade i de stora korsningarna. Känns aningen olustigt, och väldigt reaktivt - men bevisligen är det fortfarande så att om talibanerna vill skrämmas och avlösa en bomb mitt i rusningstid, i de mest välbevakade kvarteren, kan de utan problem göra det. Tidigare år har trenden varit att i takt med att det blir kallare, minskar antalet attacker, men det här året har varit något omvänt, med en förhållandevis lugn sommar, och en upptrappning sedan augusti. FN har just förlängt den 'fredsbevarande' styrkans mandat här ytterligare ett år, med uppmaningen att fler trupper behövs för att möta talibanernas framryckningar. Obama sitter i dagarna och funderar på vilken riktning hans nya strategi för Afganistan skall ta, och klart är att det behövs nytänk.

Apropå Obama är det kanske på sin plats att gratulera till Nobels fredspris....men va faan!? Vi bör genast återta ansvaret för att utse fredsprisvinnarna från norrmännen, detta blev ju helt galet! Han har ju inte gjort något än, bara lovat en massa saker. Man kan ju knappast vara kvalificerad bara för att man INTE är George W. Bush... Eller som jag läste i DN - det är som att ge medicinpriset till en forskare som lovat att hittat ett botemedel mot HIV nästa år. Tycker allt att detta beslut renderat fredspriset något urvattnat. Det enda man kan hoppas på är att detta sporrar Obama extra mycket att verkligen åstadkomma allt det han föresatt sig. Skapa fred i mellanöstern och göra sig av med alla kärnvapen kan ju inte vara speciellt svårt, eller?

Inga kommentarer: