04 april 2009

Back to reality

Min 3 veckors världsturné tog slut i måndags, då jag återvände till Kabul. Kom fram tidigt på morgonen, efter en skitträlig resa med mellanlandning i Dubai. Hade tre timmar mellan flygen och tänkte i min enfald att jag skulle kunna få några timmars sömn där, men väl framme visade det sig att jag anlänt till fel terminal och behövde byta för mitt plan tll Afghanistan. Brukar ju va en ganska enkel sak på vilken annan flygplats som helst, men här verkade ingen veta hur det skulle gå till. Jag gick fram och tillbaka med mitt bagage in en timme och frågade folk om hjälp. Insåg till slut att det inte fanns något annat transportmedel än taxi, så efter att ha växlat till mig lokal valuta, skakat på huvudet och svurit upprepat, fick jag betala motsvarande 10 pund för en 20 minuters taxiresa till terminal 2, som de stoppat undan på nån jädra bakgård. Efter ytterligare 2 timmars skumpande med ett av de inhemska flygbolagen landade jag på den vansinnigt röriga Kabul-flygplatsen. Väl igenom den sista 'säkerhetskontrollen' (2 sovande poliser och en icke fungerande röntgenapparat - tur, hade alkoholhalltiga drycker i väskan), väntade en timmes skumpande, denna gång som tur var på fast mark, innan jag kunde stupa i säng. Har således haft en kort men intensiv jobbvecka. Helgen inleddes i torsdags kväll med stor, supertrevlig fest, och har av den anledningen varit ovanligt lugn de följande 2 dagarna...

Idag har det varit riktigt skönt vårväder, så jag har lunchat ute med ett par vänner, varpå några av oss åkte vidare till en stor park för att kolla in en fotoutställning. De ställde bl a ut en av världens mest igenkända foton från Afghanistan, som först publicerades i National Geographic i mitten på 80-talet. Hennes blick är något otroligt genomträngande!



Flickan fotograferades i ett flyktingläger precis på andra sidan gränsen i Pakistan där hon hamnat efter att hennes hemby bombats sönder och hennes föräldrar dött. För några år sedan lyckades fotografen leta reda på henne igen, hon hade lyckats återvända till Afghanistan, gift sig och fött fyra döttrar. Sorgligt nog var hon fortfarande utfattig och bodde i en avlägsen del av landet långt från några utbildningsmöjligheter. Trots att detta foto av henne dragit in massvis med pengar verkar inget av det kommit henne till dels. Däremot skapade National Geographic en fond i hennes namn som idag tydligen ger afghanska barn utbildningsmöjligheter. Alltid något!

Dags att förbereda för en ny arbetsvecka, tjoho! Hoppas ni därhemma kunnat njuta av det fantastiska vårvädret jag fått rapporter om! Kram!

Inga kommentarer: