08 april 2009

Afghansk problemlösning

Jag brukar oftast tycka att det är intressant och lärorikt att ta del av hur man löser problem i mindre utvecklade land (än Sverige) för oftast lyckas människor med minimala resursr komma på otroligt uppfinningsrika tillvägagångssätt som aldrig skulle ha slagit oss i väst. Men lika mycket som jag imponeras av innovationsförmågan, lika lite imponeras jag av det kortsiktiga tänkande som karaktäriserar en stor del av problemlösandet här. Ett exempel är vårt vattensystem i huset. När jag kom hit bröt det totalt ihop med ett par veckors mellanrum, vilket man kanske ändå till en viss del fick acceptera. Började dock kännas lite märkligt när samma gubbe dök upp varje gång nåt gick sönder, skruvade lite, bytte nån del, tog emot betalning och dyrt och heligt bedyrade att allt nu skulle vara löst - för att vara tillbaka ett par veckor senare för att laga samma problem. Senaste veckorna har vi gått från problem med vattenledningarna och vattentillgång varje vecka, till varje dag till att det i princip fungerat max en timme efter att de meckat. Under tiden jag var borta upptäcktes det att en del av problemet var en vattenläcka. Sagt och gjort, stengolvet i hall och kök borrades upp, det tätades, och sedan hällde man helt enkelt bara cement för att fylla igen hålen. Heltäcknigsmattan vek man helt sonika bara tillbaka, utan att kolla huruvuda golvet faktiskt var jämt, så nu har vi en skrynklig heltäckningsmatta och ett sjukt ojämnt golv. I köket har de inte ens bemödat sig med att lägga tillbaka plattorna över, och nån lyckades såklart trampa i cementen innan det torkat - ser mycket proffsigt ut! Nu kanske ni tycker att jag klagar ovanligt mycket, men då jag haft möjligheten att kolla in hur andra bor, och hur det funkar hemma hos dem, kan jag meddela att detta knappast tllhör vanligheterna, trots att vi befinner oss i Afghanistan.

Ett annat exempel, mer roligt än irriterande, även om jag suckade ganska tungt när jag upptäckte det, är att jag i två dagar försökt få städerskan att tvätta två av mina kuddar, för de ser verkligen äckliga ut, och består nog till 99% av kvalster. Första dagen försökte jag förlara att de behövde tvättas, när hon bara ville dra på nya örngott och lägga tilbaka dem. Visade väldigt pedagogiskt tykte jag. Trots det låg de otvättade, inslängda i min garderob, dock med nya örngott på när jag kom hem. Lade dem ånyo i tvättkorgen och tog demonstrativt av örngotten. När jag kom igår låg kuddarna på min säng, igen i nya örngott. Men när jag skulle ta ut dem för att kolla så de verkligen tvättats visade det sig att hon SYTT igen ett inre örngott, så att jag inte kan kolla själva kuddarna. Mycket listigt...

Imorrn börjar helgen om, jädrar vad fort veckorna går nu! Glad påsk på er alla där hemma! Kram!

2 kommentarer:

Suss sa...

Haha, jätteroligt ju! Har garvat en lång stund! Afghaner har bra metoder att överlista jobbiga svenskar. Hur står det till annars? Det måste ha varit så skönt att komma bort i en massa veckor. Nu är det bara att köra på tills nästa ledighet och bröllop! Stor kram till dig!

Anonym sa...

Hehe, men då måste ju du komma på ett nytt sätt att överlista henne på, eller åtminstone hämnas lite grann XD Hatr inte hört så mycket på krisfronten från afghanistan på sista tiden, hur ligger läget?? Är det fortfarande samma "förödenskap" eller vad man ska säga? Kram Lill kussen